Denne ukens Platebunke består av to bunker, en fra fredag 12. mai og en fra denne ukens releasefredag. Nok en gang har vi sett på hva som har kommet ut av nye plater av relevans i sjangerne våre de siste ukene. Full oversikt finner du nederst i posten.
#Her finner du alle våre tidligere utgaver av Platebunken.
Fredag 19. mai hadde vi hele fjorten plater på shortlisten av nye utgivelser og Rune Letrud tok seg egenhendig av omtaler av tre strålende album fra henholdsvis Daniel Romano, Emily Barker og Pokey LaFarge. Men det var jaggu en god del flere plater som trenger å nevnes og her er i hvert fall tre stykker som jeg trygt kan anbefale å sjekke ut nærmere.
MASTERSONS – TRANSIENT LULLABY
Det blir sjeldent ulyder i rommet av å sette på en plate med The Mastersons, tvert imot faktisk. Eleanor Whitmore og Chris Masterson er blant de aller beste duo/par-konseptene der ute nå og har faktisk vært det en stund. Spesielt deres første album som duo, Birds Fly South, var en innertier av de sjeldne.
Chris Masterson er en av bransjens aller beste gitarister og Eleanor Whitmore synger som en gudinne uansett hva hun prøver seg på. Når de to i tillegg lager låter som de har gjort til Transient Lullaby, da er det bare å lene seg tilbake og nyte det hele.
Bandet The Mastersons er på alle måter Steve Earles fortjeneste. Det var han som oppfordret de til å lage debutalbumet, det var han som foreslo navnet og det var han som tok de med seg ut på veien og i bandet sitt og viste The Mastersons frem for en hel musikkverden. Takk Steve for det.
Transient Lullaby er fullt av personlige låter om kjærlighet og livet på veien i en turbuss, egentlig ganske hverdagslige ting, men samtidig skriver også paret med en skarp penn om dagsaktuelle politiske tema som for eksempel amerikansk ekteskapspolitikk og likestilling.
Hele plata er verdt å sjekke ut, men åpningssporet “Perfect” og tittelsporet låter spesielt fint. Det samme gjør avslutningen av albumet med låtene “Shine On” og ikke minst albumets alle vakreste øyeblikk i “Happy When I’m Movin”
THE STEEL WOODS – STRAW IN THE WIND
På tide med litt ordentlig rocka musikk fra down south. Tunge gitarer og fete riff, litt som Blackberry Smoke og Whiskey Myers for de som kjenner til de bandene. The Steel Woods er i samme kategorien og er ute med Straw In The Wind som er deres debutalbum.
En bedre debut fra et band som proklamerer at de spiller southern rock music i 2017, det tror jeg enkelt og greit at man ikke finner. Dette er southern stadion country rock anno 2017, men med hver eneste linje full av respekt for alle de bandene og artistene som en gang i fortiden har gjort det mulig å drive med denne typen musikk.
Bandet er nære venner med Brent Cobb og han har bidratt som låtskriver med hele fire av låtene på plata. Utenom de låtene bandet har skrevet selv, covrer de både Black Sabbath, John Anderson og Darrell Scott i tillegg til Cobb sine låter. Spesielt liker jeg versjonen av Scotts “Uncle Lloyd”, men den er jo så solid i utgangspunktet at det er umulig å ikke like. “Delia Jane’s Heart” og “Better In The Fall” er også umiddelbare favoritter.
Så dette er veldig enkelt, med denne sørlige vrien på rock og musikk som The Steel Woods legger opp til her, så faller man fort og hardt for denne platen. I hvert fall om man liker rock, country, gode melodier, strøkne gitarsoloer og riff og den deilige følelsen av frihet som rockemusikk noen ganger kan gi. Svaret er da at The Steel Woods er alt du trenger de kommende sommermånedene.
JADE JACKSON – GILDED
Til slutt i denne utgaven av Platebunken så må vi nevne Jade Jackson fra California og hennes debutalbum Gilded. For et slag i trynet dette albumet er! Et for meg helt ubeskrevet blad er Jackson, men hennes styrke og selvsikkerhet slår i mot oss allerede i åpningsporet “Aden”.
På Facebooksiden står det at hun vokste opp med musikk i hjemmet hver dag og uten internett. Hun startet tidlig å skrive låter og har allerede skrevet hundrevis så langt i livet. Første gang hun gikk på konsert helt alene, så hun sitt favorittband Social Distortion. Energien hun følte fra Mike Ness og bandets sceneopptreden tente den store gnisten i henne til å bli artist. Ness hadde tilfeldigvis gått på skolen sammen med moren til Jackson og på denne måten kom det i stand et møte med de to. Det gikk ikke lang tid før Ness ble overbevist og det unge talentet Jackson hadde fått seg en mentor.
På Gilded serverer Jackson oss låt etter låt av en kvalitet så man ikke tror det man hører. Californisk country og rock med alltid treffsikre melodier. Det skinner tydelig igjennom at Jackson har fått hjelp fra Ness, men det skinner også like mye igjennom at hun har hentet inspirasjon fra for eksempel Johnny Cash og Lucinda Williams og mange andre artister som hun vokste opp med og som hun oppdaget utover i tenårene.
Favorittlåter er “Aden”, “Back When”, “Motorcycle” og “Gilded” og og…, kjære vene, alt er fint på denne plata. Intense tekster, strålende melodier, perfekte arrangementer, en smellvakker vokal… Det er som en er godtepose som aldri blir tom, i hvert fall kommer den til å vare langt utover på året her hos meg.
UKENS NYE PLATER 12. MAI
Colter Wall – Colter Wall
Robyn Ludwick – This Tall To Ride
Zac Brown Band – Welcome Home
Whitehorse – Panther In The Dollhouse
Trond Svendsen & Tuxedo – Palomino Motel
UKENS NYE PLATER 19. MAI
The Mountain Goats – Goths
Pokey LaFarge – Manic Revelations
Daniel Romano – Modern Pressure
Builders and the Butchers – The Spark
Chris Bathgate – Dizzy Seas
Tom Russell – Play One More: The Songs of Ian & Sylvia
Emily Barker – Sweet Kind Of Blue
The Two Tracks – Postcard Town
Hardened and Tempered – The Trailer Sessions
Sugarfoot – The Santa Ana
Sara Petite – Road Less Traveled
*Klikk på lenken for å lese omtale