
Vi har tatt frem våre aller fineste superlativer når vi det siste året har omtalt singlene til Embla and the Karidotters. Allerede etter at vi hadde hørt første låt inviterte vi til å lage en Dust of Daylight Session, som ble aldeles gnistrende god. Vi har sett dem live gjentatte ganger, og hver gang låter de bare bedre og bedre. Kort oppsummert, vi er fans, her hos Dust of Daylight. Derfor har vi også gledet oss til plateslippet. EPen Howling som kom i fjor ga oss bare lyst på mer, og nå er platen ute på Die With Your Boots On Records.
Platen har fått tittel Hello, I’m Embla, og vi skal ikke engang late som om vi har vært spent på resultatet. Det vi har hørt siden Embla stiftet bandet har bare sementert førsteinntrykket, og forsikret oss om at våre ører var i trygge hender. Helt fra platen åpner med perlen “Wolf Totem”, så er Hello, I’m Embla en åtte låter lang fryd for ører, hjerne og hjerte.

Mattias Tellez har vist seg som en tilpasningsdyktig produsent, som har klart å beholde essensen i countryarven Embla bygger musikken sin på, samtidig som han har tilført mer av det vi kjenner ham for – og gir det hele et moderne lydbilde der ingen av bestanddelene slår hverandre i hjel – men skaper et luftig og svevende rammeverk som kler stemmen til Embla og soundet til det utsøkte bandet hun har i ryggen.
Det er jo ikke til å komme forbi at et mer tabloid stempel på bandet fort kunne vært “Supergruppe”. For ikke bare har Embla og bassist Marie Moe bakgrunn i Razika, men Moe spiller også i Slomosa, som leverer heftig rockeøs på scener over hele Europa, gitarist Tor-Arne Vikingstad på spiller i Sløtface, pedal steel gitarist Simen Følstad Nilsen spiller i Aiming for Enrike, og trommis Nils Jørgen Nilsen er trommeslager i både Honningbarna og The Needs. Det er liksom kremen fra den nye generasjonen norske rockeband som her får leve ut countrydrømmen.

Og i front står altså Embla Karidotter, som skriver låtene og synger. Og stemmen var det første som traff meg da jeg hørte Embla & The Karidotters for første gang. Da vi presenterte dem i Dust of Daylight Sessions helt tilbake i 2020, uttalte jeg følgende: “Hun har en stemme og et sound som får meg til å tenke at slik ville det hørtes ut om Patsy Cline skulle lage filmmusikken til Twin Peaks.”
Hello, I’m Embla gir oss åtte låter, der alle så til de grader forsvarer en plass på plata. Personlige favoritter er stemningen i “Wolf Totem”, “Home” – med sitt nesten uetisk fengende refreng, og historien om hvordan hun møtte kjæresten i låten “Sunday Kind of Love” – der hun viser seg som en strålende historieforteller. Og ikke minst den herlige countrysvisken som kanskje er platens beste låt – “You Don’t Deserve Me” – som Patsy Cline ville spilt inn på flekken om hun fikk den servert i 1959.
Men favoritter og ikke – alle låtene treffer. Singelen “Why Fall Asleep, When You Can Fall in Love” har vi vært i ekstase over før, jeg elsker refrenget i “Wild Hearts”, “Moonshine” er så fengende at selv gamle sure gubber får lyst til å danse, og sistelåten “You Were Wrong” er en drøm av en tekst som er full av viljestyrke og ryggrad.

Stemmen og produksjonen er som nevnt veldig viktige elementer her, men det hadde hjulpet lite om ikke tekstene var på plass. Embla skriver gjennomgående gode tekster. Hun er ikke redd for å være personlig, dele følelser og utfordringer – og heller ikke redd for å fortelle hele historien om hvordan hun avtalte å date en “fanboy” fra instagram – og endte opp med samboerskap og bobil. Det er heller ikke uten grunn at hun trekkes frem som en favoritt i Stein Torleif Bjellas bok “Fiskehuset”…
I et intervju jeg gjorde med Embla for radioprogrammet “Kortreist og Økologisk” på 5000 Bergen i 2020, snakket hun om viktigheten av å ha drømmer – og en av drømmene var å spille konserter i Nashville og på South by Southwest. Etter å ha vært tilstede på Americanafest i en årrekke, og hørt tilsendt musikk i hopetall – så tror jeg ikke den drømmen er så vanskelig å få gjennomført – for Hello, I’m Embla overskygger veldig mye av det som leveres fra artister som er født og oppvokst i countrymusikkens hjemland.
På Emblas Bandcamp kan du kjøpe platen på vinyl (også testpressinger!) og digitalt.