En gammel sjel trer frem i en ung kvinne gjennom vakker musikk.
I dag fredag 21. mars platedebuterer Unnveig Aas som soloartist. Unnveig er fra før av kjent som en viktig brikke i Roger Græsberg & Foreningen. Nå er rollene byttet. Unnveig trer frem i front og ut i rampelyset. La meg bare understreke det først som sist, det er her hun hører hjemme – i rampelyset! For dette her, folkens, dette her er vakkert.
Old Soul er spilt inn i Silence Studio i Sverige, og er utgitt på det svenske selskapet Playground Music. Plata er produsert av Unnveig Aas og Roger Græsberg, og mikset av, Ulf Holand (Sivert Høyem, Madrugada). De som trakterer de forskjellige instrumentene er Unnveig Aas, vokal og akustisk gitar, Roger Græsberg, gitarer, Krister Skadsdammen, pedal steel gitar, Alexander Lindbäck, trommer, Morten Andreassen, bass, Kenneth Bjørdal, piano og orgel, Kristine Marie Aasvang, kor. I tillegg bidrar Amund Maarud og Mats Flem Norman på enkelte låter. Kaja Fjellberg Pettersen, cello, Kari Rønnekleiv, fiolin, Ole-Henrik Moe fiolin, cello. Alle låter er signert Unnveig selv. Coveret, som er fantastisk fint, er laget av Marius Viken og Dag Eirik Clausen.
Unnveig Aas fra Holmestrand er velsignet med en av landets vakreste stemmer – den oser av kraft på sin sarte og stillferdige måte. Jeg skal ikke spekulere noe i hvorfor 26-åringen har døpt plata si Old Soul, men tematikken på plata er like gammel som menneskeheten selv, og hvem har vel ikke følt seg gammel og fortapt når kjærligheten brister og sorgen kommer krypende inn. Det er dette tekstene i hovedsak handler om på denne plata. Om kjærlighetssorg, lengsler, om anger og drømmer. Unnveig kan virkelig skrive, og resultatet har blitt veldig gode poetiske tekster om disse tinga. Musikken sender meg inn i en melankolsk liten boble, men herregud så fint jeg har det i den bobla. Plata har noe helt eget ved seg, stemmen, musikken – det er noe unikt ved Unnveig Aas.
Jeg tror folk som liker artister som Ane Brun, Signe Marie Rustad, Joni Mitchell, Daniel Romano, Laura Marling, Ruth Moody, Lera Lynn, Valerie June og First Aid Kit, vil like Unnveig Aas.
Selve musikken er genuint satt sammen av elementer fra så vel country, folk og singer/songwriter, som rock og pop. Samarbeidet mellom Roger Græsbergs gitarer og Krister Skadsdammens pedalsteel skaper et lydbilde som gir frysninger langt inne i beinmargen. Og når de tre strykerne legger sine sarte lyder på toppen av dette sammen med stemmen til Unnveig, blir det like vakkert som både en soloppgang og solnedgang til sammen. Kompet til Lindbäck og Andreassen er stødig som fjellene i dette maleriet av lyder.
Old Soul inneholder ti låter som alle ber om å bli spilt om og om igjen. Åpningsporet «What Hurts The Most (is knowing you want to leave)» er låta som ble sluppet som singel. Låta drar oss rett inn i lengselen og sårheten som hersker på platas tekster.
Never thought I would find someone
Well, I guess I found you
Gave me comfort when darkness came
Kept me sheltered from the rain
You grew colder when summer came
I held on tighter every day
I saw you had one foot out the door
You couldn’t move the other one
Når det synges så vakkert om det triste, når hun kan skrive nye tekster om temaet tapt kjærlighet, uten å være i nærheten av at det blir kleint – da er det bare å lene seg tilbake og nyte, eller danse.
Unnveig Aas treffer godt og bredt med debuten sin. Dette er musikk svært mange vil like.
Skjørt, sterkt og vakkert, var det første jeg noterte meg når jeg hørte denne plata for første gang. Etter å ha hørt den mange ganger kan jeg med hånda hjertet rope det ut:
Dette er skjørt, sterkt og vakkert! En ny stjerne er født! Hun heter Unnveig Aas!
[…] lå det et litt annerledes band som ville ut, som ville opp og frem. Unnveig Aas ga ut sin soloplate. Græsberg slapp den fantastiske El Dorado sammen med The Anti-Music Bonanza. Lindbäck jobbet […]
[…] Unnveig Aas – Old Soul […]
[…] Aas slapp platen Old Soul til samstemt, stormende jubel tidligere i vinter, og nå er hun aktuell med ny musikkvideo. Der hevder hun hardnakket […]