Luke Elliot er en amerikansk artist fra New Jersey som har oppholdt seg mye innenfor Norges grenser den siste tiden. I fjor høst tok han det norske publikum med storm med sine sagnomsuste konserter på Kampen Bistro og andre steder på Østlandet. Han har funnet sitt band i Norge i Freddy Holm og Omar Østli og de andre som utgjør coverbandet Salmon Smokers, og nå er hans debutalbum, Dressed For The Occasion, klart for det norske markedet.
Innledningsvis er de musikalske referansene til Nick Cave og Leonard Cohen er så tydelige at det er umulig å la være å nevne de, men Elliot og hans musikk går aldri i noen kopifelle, selv om han både låner og stjeler litt av hvert fra musikkhistorien på sin vei. Albumet er produsert av John Agnello og hans stødige hånd. Agnello er som kjent legendarisk rockemusikkprodusent med band som Sonic Youth og Dinosaur Jr. på cv’en, pluss miks og produksjon av uendelig mange flere artister som har gjort stor suksess de siste par tiår. I Norge er han nok mest kjent for å ha produsert Madrugada sitt The Nightly Disease. Han er også ektemannen til Jay Farrar/ Son Volt sin manager, Sharon Agnello. I tillegg har altså Elliot funnet seg et ekstremt habilt backingband som deltar på albumet i Salmon Smokers. Freddy Holm og gjengen fra Halden gjør sine saker utmerket.
Helt fra innledningen på “Get ’em While They’re Hot” så hører man tydelig hvor nivået her ligger, dette ligger i sjiktet rundt skyhøyt og litt over gjennom hele albumet. I starten hører vi nok aller mest av de nevnte referansene, mens vi mot slutten av albumet finner låter som heller noe mer mot country og americana. Låten “Handsome Man” er et høydepunkt, gitar- og orgeldrevet 70-talls rock som minner mye om hva de drev med av rock i Halden for 35 år siden. Nettopp denne lille musikalske tidsreisen i rocken som finnes over hele prosjektet, i tillegg til den intense og smarte vokalen til Elliot, det er faktorer som gjør denne låten, og hele albumet, til noe som skiller seg ut i mengden av nye plater.
Hva får egentlig en talentfull amerikansk artist til å velge seg Norge i forbindelse med sin albumdebut? Det kan virke som det er rene tilfeldighet at historien har blitt slik. Elliot har vært heldig og truffet de rette kontaktene, som igjen har gjort mange små ting mulig for han og gitt ham gode råd på veien. Hans manager Christa Shaub, ba han om å slutte i sin tidligere selgerjobb i USA. Produsent Agnello tok kontakt med han via Facebook og fortalte han om hvordan han skulle gjøre musikken hans enda bedre. De norske Beat-legendene Eirik Mosveen og Tom Skjeklesæther sørget for at han kom til Norge og Halden for å spille konsert og på den måten sørget for at han møtte nettopp Freddy Holm og resten av bandet som selvfølgelig var som skapt for han. De rette folkene har funnet sin rolle rundt oppbyggingen av artisten Luke Elliot. Elliot selv sier at han har rukket å bli glad i Norge i løpet av det siste året, nå er det på tide at Norge lærer seg å elske Luke Elliot, den muligheten får mange steder i vårt langstrakte land. Høstens turneliste:
02. okt: Trashpop, Kristiansand
03. okt: Energimølla, Kongsberg
06. okt: Lille Ole Bull, Bergen
07. okt: Tre Brør, Voss
08. okt: Ervika, Stadt
09. okt: Rokken, Volda
23. okt: Martinique, Stavanger
25. okt: Union Scene, Drammen
29. okt: Familien,Trondheim
31. okt: Tapeo, Gjøvik
06. nov: Cafe Stift, Lillehammer
14. nov: Harvest, Kvinesdal
27. nov: Blårock, Tromsø
28. nov: Gregers, Hamar
Dressed For The Occasion er nærmest et perfekt album, en rundreise i både klassisk og moderne rock, med referanser til Cave, Cohen, Stones, Dylan, Waits, etc. De absolutte høydepunktene på albumet finner man i låtene “Trouble”, “The Great Roundout Train Robbery” og “Handsome Man”, men hele albumet har kvaliteter som mange vil elske allerede ved første lytting. Meloditeften til Elliot er en gave som han bruker for det den er verdt, og selv om det er litt tjuvgods fra tidligere nevnte referanser så treffer melodiene blink en etter en.
Variasjonen og spennet i låtene gjør albumet tiltalende for et stort publikum.”Reason To Believe” er med sin steelgitar og klare tilnærming til countrymusikk et definitivt favorittspor for mange. “Let It Rain On Me” og dens klassiske pianospill treffer nok mange, tangenter som hamrer hardt i et tomt rom, bare akkompagnert av stemmen til Elliot, nesten som en Cave, Randy Newman eller Jeff Buckley. Dressed For The Occasion er blitt et av de mest omtalte album med norsk utgivelse denne høsten og hvis vi skal tolke oppfordringen i tittelen på åpningssporet, “Get ’em While They’re Hot”, som at vi bør kjøpe plater nå, så er det helt riktig. Dette er et album man må ha med seg fra 2015.