fbpx

Lucero – All A Man Should Do

Memphisbandet Lucero har for tredje gang tatt med seg produsent Ted Hutt og funnet veien inn i legendariske Ardent Studios i hjembyen. Resultatet har blitt albumet All A Man Should Do, bandets totalt tiende studioalbum, og et album som bekrefter bandets genuine kjærlighet for den sounden de startet å utvikle sammen med Hutt i 2009 på 1372 Overton Park. Bandet har i USA en solid posisjon som et av de aller hardeste arbeidende band i bransjen og med en fanskare som innen sjangeren er blant de aller største.

Ben Nichols har denne gangen skrevet en bunke låter som er noe mer reflekterende og tilbakeskuende enn det for eksempel den hardtrockende Women and Work fra 2012 var. Denne gangen er det også en større bruk av akustiske instrumenter enn tidligere og en litt gentlere touch fra bandet over hele linja. Den hese stemmen til Nichols oser av ærlighet når han i åpningslåten synger om hvordan hjertet hans levde sitt eget liv når han tenker på hvordan det var å være nyforelsket.

Now I have a heart
like a hornets nest
they’re swarmin’ in my mouth
bustin’ through my chest
but I could live that way
I take all that pain
to have your heart meet mine
Baby, don’t you feel the same

I “Went Looking For Warren Zevon’s Los Angeles” forteller Nichols oss om en by som ikke oppleves slik som alle mytene og historiene om Zevons liv og karriere forteller at den var. Låten er nok i hovedsak en hyllest til en av Nichols store favorittlåtskrivere, men den har en vakker tristesse og tomhet over seg som er verdt hele låten.

lucero bandPå “Can You Hear Them Howl” er blåserekka tilbake for fullt slik vi har blitt kjent med den på de to foregående albumene. Det var en veldig klar og bestemt retning bandet satte seg i hodene sine da dro inn blåserne i den sørlige rocka stilen deres vi kjenner fra de første albumene. Denne fusjoneringen mellom den klassiske sounden av Memphis’ soulfylte rock og deres egen Replacements-aktige tilnærming til faget har til de grader lyktes med. Bandet har i dag ikke bare et rocka særpreg med en gnistrende vokalist, de har også skapt seg en umiskjennelig sound som for alltid vil være bandets varemerke.

Et annet legendarisk Memphis-band som preger dette albumet er Big Star. Alle deres album ble også spilt inn i Ardent Studios, og den eneste gjenlevende, trommeslager Jody Stephens, er med og korer på en veldig fin versjon av “I’m In Love With A Girl” mot slutten av albumet. Tittelen på albumet, All A Man Should Do, er selvsagt hentet fra denne låten.

All A Man Should Do er et album som har mye sentimentalitet å by på, mange tilbakeskuende historier og fine musikalske øyeblikk i beste Memphis-tradisjon. Nichols sier selv følgende om hvorfor dette albumet har blitt akkurat som det har blitt;

“I was 15 years old in 1989. This record sounds like the record I wanted to make when I was 15. It just took 25 years of mistakes to get it done.”

Låtene som utgjør midtdelene av albumet, “I Woke Up In New Orleans”, “Throwback No.2” og “They  Called Her Killer”, er alle låter som er med på å gjøre albumet til både et mye mer nedpå album enn tidligere, men også et mer sofistikert et. Ben Nichols har gjort noe av sin aller beste låtskriving akkurat her. Disse låtener er kanskje ved første lytt en litt anonym del av albumet, men jeg ser ingen andre deler av albumet som har potensiale til å vokse som akkurat disse låtene. Bortsett fra, og det er jo alltid et unntak, “Young Outlaws”, albumets virkelig sørstatsrockelåt. Tittelen og sounden tilsier at denne kommer til å bli en gigantisk hit på konsertene til Lucero. Konsertene til bandet blir regnet for å være noe helt for seg selv, de varer som oftest 30-40 låter og er en energiutladning av de sjeldne. (Sjekk vår anm. av fjorårets firedoble livealbum)

Kjøp Lucero – All A Man Should Do som vinyl 

 

Siste artikler

Lest dette?