En gitar vrenger seg inn, noen denger løs på trommene. Og så stuper Ruby Boots inn i ørene våre på en måte som virkelig viser at hun mener alvor.
Rebecca Louise Chilcott fra Perth i Australia flyttet til Nashville for å lage musikk, og det gjorde hun så bra at Bloodshot Records raskt banket på døren. Vi var så heldige å få opplevene henne under fjorårets Americanafest, på Bloodshots showcase i hagen bak platesjappen The Groove.
Hun har et knippe EPer bak seg, og langspilleren “Solitude” som kom ut på Lost Highway Australia, før årets debut på Bloodshot Records. Hun backes på platen av The Texas Gentlemen, som etter min mening gjør sin beste opptreden på plate når de gir lyd til Rubys rundtur i rockehistorien.
For det er det vi får bli med på her. Vi får herlige flashbacks til 60-tallets kvinnelige vokalgrupper, gode doser Ike & Tina, nok country til at de fleste er happy, litt Twin Peaks vibber og masse masse Tom Petty.
En låt som “Easy Way Out” kunne gått rett inn på Pettys Into The Great Wide Open, på en slik måte at man skulle tro Mike Campbell spilte gitarriffene. Tom Pettys tragiske bortgang i 2017 har satt sitt preg på stort sett alle platene jeg har hørt fra denne sjangeren så langt i år, og de fleste hyller nok en artist som har fungert som et ikon for mange gjennom hele karrieren ved å lage “sin egen” Pettylåt. Det er ikke akkuat en spådom med høye odds at vi kommer til å høre mye av dette i 2018.
Ruby synger som en gudinne, og i en låt som “Break My Heart Twice” slenges vi lydmessig rett inn på en skoledans tidlig på 80-tallet. Dette er en låt som ville blitt spilt hver eneste kveld på “Nattønsket” på NRK P1 på seint 80- og tidlig 90-tall.
Don’t Talk About It er naturlig nok en veldig variert plate, der Ruby utforsker vår nære musikkhistorie, og trekker frem lydbilder vi har vokst opp med og mer eller mindre hadde glemt. Det er en virkelig god plate, og på grunn av variasjonen blir det aldri kjedelig. Det er hele veien noe som overrasker eller engasjerer.
Vi anbefaler Ruby Boots på det aller sterkeste!