Blant halvlitrær og svidde burnemerker nær svenskegrensa finner vi vakre Halden. Gamle Fredrikshald har gjennom en 30årsperiode vært et av sentrene for norsk rock. Her er det platestudioer, musikere og låtskrivere gjerne med en viss dragning til amerikansk rock og country.
Den svenske labelen Rootsy har de siste åra blitt et merkenavn for rock, country og annen beslektet musikk. Denne høsten har Rootsy levert mange utgivelser, og Halden Electric og Anders Bjørnvold er norske representanter.
I 1922 brant fyrstikkfabrikken Halden Electric ned, og det er her Anders Svendsen har funnet navnet. Halden Electric har fra før platene Grace Under Pressure som var utgitt på eget selskap og Rootsydebuten Dignity ute på markedet.
Halden og Rootsy betyr kvalitet, så det var ikke uten forventninger jeg satte på Halden Electric’s doble Women.
Det er nemlig før nevnte Anders Svendsen dette handler om. Det er han som har skrevet låtene, sunget dem inn og hyret inn de rette medhjelperne på dette prosjektet. På toppen av det hele har han produsert det hele sammen med Freddy Holm. Halden Electric er ikke et band, men et konsept.
Plate A er ei akustisk plate med mandolin, kassegitar, pedal steel og strykere som viktige instrumenter. På Plate B derimot plugges det inn plenty med elektriske gitarer, og det gir en helt annen tilnærming til stoffet. Jeg sier som Ole Brumm: “Ja takk, begge deler.”
Det er vågalt å gi ut et dobbeltalbum. Samtidig er det jo slik at at sitter man på mange ideer, så er det greit å bli ferdig med det. Jeg synes materialet både på A og B er såpass bra at det forsvarer et dobbeltalbum. Nok en stor rockeplate er skapt i Halden.
Jeg lar meg imponere fra den forsiktige klimpringen i introen til “Loving Comes To Life” til “Trust Your Love” ebber ut på CD2. Det er mye å gripe fatt i på “Women”. Freddy Holm og Anders Svendsen har hatt en heldig hånd på det som har foregått i Kleiva Studios.Det er dyktig håndverk som preger Women både i produksjon og musisering.
Det står i presseskrivet at han er vokst opp med Johnny Cash og Bruce Springsteen. Selv hører jeg ikke så mye til det. Jo, man finner sikkert spor av disse karene både musikalsk og tematisk, men det er flere knagger som denne musikken kan henges på. Av og til føler jeg Neil Young svever i rommet, andre ganger hører man spor av americana, hva nå det er ? Uansett handler dette om Anders Svendsen sitt univers. Jeg mistenker fyren for å storkose seg i studio. Det er så mange fin lekre detaljer både her og der.
Rekken av gode låter er lang. Jeg liker den tunge “See No Evil” som forøvrig er platens lengste kutt. Jeg liker den huskende countryen i låter som “Always You” og “Everything You Love”. Jeg hører sårheten i “Move On” som er en annen slager for folk som trives i den store americanagryta. Det er svintøft med den lydveggen av gitarer som treffer en i “No More Love”.
Jeg kunne nevnt noe vakkert ved samtlige 20 låter. Et pliktkjøp om du liker god musikk.
I det hele tatt er det mange pakker å åpne på denne plata. Det er en plate som krever mye lytting, men den har også evnen i seg til å vokse. En av de beste norske platene i 2013 er jeg rimelig overbevist om at det er. 2013 har forøvrig vært en godt over snittet plateår.
Kjøpes hos Rootsy (149,- for et dobbeltalbum er gitt bort, spør du meg) eller på iTunes. Heng deg på Halden Electric på Facebook, eller besøk en (sparsomt oppdatert) hjemmeside.
Fra plateA: “Good Enough”:
[media id=872 width=650 height=20]
Fra PlateB: “These Wounds”:
[media id=873 width=650 height=20]