Grammyprisene ble delt ut i natt, og de fleste med et hjerte for Americana fikk med seg at Jason Isbell ble nominert for Something More Than Free. Både Jason og særlig en stolt fru Shires-Isbell postet jevnt på Twitter og Instagram i forkant av utdelingen – og det var tydelig at familien Shires-Isbell gledet seg på forhånd.
Americana er fortsatt en “ung” subkategori, så prisutdelingen foregikk selvsagt utenfor den tv-sendte delen av prisen. Det er også en typisk tendens at nominasjonskomiteene har sin egen oppfatning av hva som tilhører kategorien, og velger gjerne velkjente og etablerte artister (gjerne i tilstøtende sjangere) – sammenlignet med hva vi lytterne selv må mene. Det er dog en gjengs oppfattelse at det å ignorere Isbells “Southeastern” for to år siden var en særdeles grov overseelse.
Isbell har blitt Americana-sjangerens gullgutt og frontfigur, så selv om han ikke ga ut årets beste Americanaplate i 2015 – OG Southeastern etter min mening er strået hvassere enn Something More Than Free, så var det uansett den absolutt beste nominerte som vant – og en av de mest velfortjente Grammyprisene på mange år. En oppreisning etter Southeastern, og ikke minst en bekreftelse på Isbells status.
Isbell slo ut Emmylou & Rodney Crowell, The Mavericks, The Punch Brothers og Brandi Carlile.
Og ikke bare vant han årets Americana-album – men jaggu snek han prisen for årets Americana Roots-sang med “24 Frames”.
Andre interessante vinnere for vår del er selvsagt Mavis Staples, som vant “Best American Roots Performance” med “See That My Grave Is Kept Clean”, mens “The Muscle Shoals Recordings” ga The Steeldrivers prisen for beste Bluegrassplate. Béla Fleck og Abigail Washburn tok naturligvis prisen for Best Folk Album med selvtitulerte “Béla Fleck & Abigail Washburn”.
Videoen til “24 Frames” er laget av Joey Kneiser. Vi gratulerer både Isbell, bandet, fruen og ikke minst produsent Dave Cobb…