fbpx

Hear Me Roar – To Those I’ve Left

Vi har ikke omtalt noen av de tidligere EP’ene til Roar Kopperstad fra Stavanger. Jeg har såvidt nevnt hans forrige EP fra 2013, My Way Back, i spillelisteposten min fra juni det året, men med årets utgivelse, To Those I’ve Left, og relanseringer av hans tidligere utgivelser, er det nå på tide å rydde litt plass her på bloggen for Hear Me Roar. I følge presseskrivet er historien om Hear Me Roar er historien om en sliten punkrocker som ble lei av å skrike folk i trynet hele tiden. Det er historien om en intenst ærlig låtskriver som strevde i mørket og som brukte sangene til veikart for å finne veien ut.

Fra presseskrivet: Etter å ha levd en stillferdig tilværelse i hodet hans fant de vakre sangene veien ut til et lite publikum. Så begynte ryktet å spre seg. Ryktet om at det var en formidabel låtskriver og formidler gjemt i Stavanger. Plutselig opplevde Kopperstad at sangene hans traff folk.
– Folk begynte å skryte. Denne musikken har blitt mast fram i lyset, smiler Kopperstad beskjedent.
Stavanger-regionen har vært mest kjent for tung metall og kjølig elektronika de siste årene, men spør du mange i byens musikkmiljø om å trekke fram én lokal låtskriver er det ofte Roar som nevnes.

Vår gode bloggfrende og musikkelsker på den kanten av landet, Øyvind Berekvam, har på sin egen musikkblogg og på de fleste sosiale medier de siste årene vært sterkt medvirkende til å spre ordet om Hear Me Roar til folket, og derfor er navnet kanskje ikke helt ukjent for folk utenfor Rogalands grenser?

Roar skriver låter som terapi for seg selv og låtene hans har nok minst like ofte en terapeutisk effekt på dem som lytter til de. Denne siste EP’en, To Those I’ve Left, er blitt akkurat en så intenst gledelig singer/songwriter-opplevelse som jeg trodde at Hear Me Roar kunne være første gangen jeg hørte stemmen hans. Roar synger med en stemme som som har vært ganske så hardt brukt i flere år innen andre sjangre, men den har fått sin karakter og personlighet og er blitt veldig lett gjenkjennelig. Den minner nok til tider litt om Ryan Adams og en aldri så liten porsjon Neil Young finnes også der inne.

roar_kopperst

Kopperstad har vokst opp med amerikansk musikk rundt seg og heldigvis for han har Stavanger og Rogaland både noen meget talentfulle og noen svært rutinerte musikere som vet hvordan de skal behandle et låtmateriale innen de aktuelle sjangrene. Blant de medvirkende på dette albumet finner vi erfarne musikere som Erlend Aasland, Ådne Sæverud og Torje Fanebust Aas, alle sammen kjent fra bandene til rogalandsartister som Olav Larsen, Tønes og Thomas Dybdahl. Albumet er innspilt i PhatCat Studios og produsert av Steven Grant Bishop.

To Those I’ve Left inneholder fire overbevisende låter som fortjener all den oppmerksomheten de kan få. Bandet hans leverer varene til de grader, vi er aldeles ikke bortskjemt med band som låter slikt her på haugen. Musikken kan kanskje ikke karakteriseres som nyskapende, men er det så viktig da? Som Roar selv sier, “Det er i det minste ingen andre som kan skrive og synge om det jeg føler så godt som meg selv.” Det er nettopp det som gjør musikken til Hear Me Roar viktig, at Roar formidler sine personlige, litt såre og terapeutiske tekster over noen av de lekreste melodier og arrangementer vi har hørt dette året. Da kan vi ikke annet enn å bare bøye oss i støvet og anbefale To Those I’ve Left til våre lesere.

Du finner musikken til Hear Me Roar overalt der musikk finnes, i tillegg kan du høre To Those I’ve Left  i Soundcloud-spilleren under.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/playlists/96530240″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

Siste artikler

Lest dette?