Anders Bjørnvold debuterer med et brak, og etablerer seg umiddelbart som en skikkelig Storkar i et tidvis slunket norsk rootsmiljø. Bjørnvold har laget en bunke med slentrende viser som han har spilt inn i East Nashville – området hvor folk som Otis Gibbs, Todd Snider og Elizabeth Cook oppholder seg i skjul for Den Nashvillske Kommersmaskinen.
Han både låter og skriver som en blanding av Roy Lønhøiden og Stein Ove Berg, og tekstene hans er sentrert rundt dagliglivet og dets mange finurligheter. Dette er Rootsys første norskspråklige utgivelse, og Bjørnvold legger lista respektabelt høyt med Storkar.
Først og fremst så må jeg si at dette låter forbasket bra. Lydbildet legger seg perfekt tilrette i mine øreganger, og når Bjørnvold så følger opp på det området hvor jeg som de fleste vet er særdeles kresen, nemlig på tekstsiden – så ender vi opp med et helstøpt produkt som jeg vil anbefale på det aller sterkeste. Storkar
Platen er som sagt innspilt i East Nashville, med lokale musikere i ryggen. Chris Scruggs (BR5-49) håndterer lap steel mens David Grant (The Alternate Routes) på trommer og den velbrukte sessionmusikeren Jon Estes på bass utgjør en dønn stabil og svingende rytmeseksjon. Micah Hulscher (Jesse Sykes, Alabama Shakes) på tangenter og Sean Thompson (Promised Land) på gitar kompletterer lydbildet – og det er rett og slett et kanonband som er samlet på denne platen. Spesielt Scruggs lap steel tilfører enormt med sin innsats.
Tekstene handler som nevnt om dagliglivet, og det å skrive og debutere på norsk er en temmelig risikabel idrett. Faren for å gå monumentalt på trynet er veldig tilstede. Norsk er et særdeles enkelt språk å gjennomskue, og blir man fersket i nødrim og plattheter på norsk så kan man bare pakke pent sammen og fokusere på frimerkesamling eller skogturer.
Bjørnvold unngår den fellen med imponerende eleganse. Han skriver så det er en fryd, og tekstene er heldigvis trykket i coveret. De er så gode at det faktisk er en gjennomført glede å sette seg ned med tekstheftet. For enhver som er oppvokst litt utenfor storbyen og ymse asfaltjungler så er det ikke spesielt vanskelig å føle seg hjemme i tekstene. Og det er der styrken til Bjørnvold ligger – evnen til å skrive inkluderende og gjenkjennende om hverdagslige tanker, følelser og opplevelser.
Vi er levende så kort,
og døde alt for lenge.
Så i kveld lar jeg plenen gro.
Godlåtene står i kø, og det finnes ikke et svakt spor på hele platen. Helhetsmessig falt jeg veldig for “Når sola skinner”, “Storkar” og “Kleint og teit” – mens tekstmessig utmerker “Psykisk sjølskader”, “Bensin på bålet” og “Bindt til et tre” seg. Selv om det vrenger seg i meg ved bruken av ordet “Bindt”, så antar jeg det er Sørumsdialekt og derfor nesten lov å bruke.
Det lukter kanskje storkar,
men hadde du sett hit ned
da hadde du sett en fyr
som føler seg, langt ifra det.
Jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale dette på det aller sterkeste. Plukk opp en kopi av platen til Bjørnvold så snart du bare kan, dette er rett og slett årets debut her på berget, og vi kommer garantert til å høre mye fra denne karen i løpet av årene som kommer!
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/73375476″ params=”color=ff6600&auto_play=false&show_artwork=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
Kjøp platen : Rootsy – MP3/Flac – Spotify – CDON
Se Dust of Daylights opptak fra supportgigen Bjørnvold gjorde for Robbie Fulks i Oslo. Video og redigering; Eddie Christiansen.
Anders Bjørnvold @ Buckley’s: