At de store rockebandene som virkelig åpnet opp for norsk rock på slutten av 80-tallet, tidlig på 90-tallet omtales som “De Fire Store” er en urettferdighet av astronomiske proposjoner. At Mercury Motors på det tidspunktet sang på engelsk når man “skulle” synge på norsk gjorde nok sitt til at de ble utelatt fra det “beste” selskap fra et historisk tilbakeblikk. For at Mercury Motors på noe tidspunkt var et hår dårligere enn noen av “De Fire Store” kan jeg rett og slett ikke akseptere. Når de nå er ute på veien igjen, så er det som et revitalisert, intenst band som virkelig viser hvordan en trio kan levere rock’n’roll.
Lørdagens maktdemonstrasjon på Garage i Bergen ble alt jeg håpet og litt til. Det er 21 år siden jeg så Mercury Motors live for første og eneste gang, og de låt like forbasket bra i den dunkle kjelleren på Garage, som de gjorde den gang i solen på Hellerudsletta.
Jeg har alltid hatt sansen for Jørn Christensen som vokalist, og som gitarist er han i en egen klasse. Per Vestaby har stålkontroll på scena, og er bandets stemme utad mellom låtene. Men det som jeg nesten hadde glemt er hvilket lokomotiv av en trommeslager Øyvind Hansen er live. Når han og Per Vestaby smelter sammen til en vegg av en rytmeseksjon så danner det et inntrykk av noe mer monumentalt enn en tradisjonell rock’n’roll-trio.
Det kunne med fordel vært mer folk på Garage denne kvelden, men publikumsantallet ble etterhvert temmelig respektabelt for et band ingen har hørt fra på 15 år. Stemningen var høy, og bandet fikk god respons etterhvert som godlåt etter godlåt ble tryllet ut av sekken.
Fra rocketoget fyrte igang med “Southbound Train”, så kom alt vi hadde håpet på og enda mer. “John Belushi” var andre låt ut, og deretter fikk vi låter fra alle platene – med unntak av Sailors Onshore. Godbiter som “Exit Amsterdam” og “Problem” var en selvfølge. Det var også “Sister Radio” og “Constantinopel”. Fra sisteplata Humbleberry Wine, som de fortalte at de knapt nok hadde spilt live, så fikk vi høre både “She Said” og låten om Jørns vinmerke (jfr. Vestaby); “Humbleberry Wine”.
Av veldig mange årsaker ble høydepunktet for min del en fantastisk versjon av “Smash The Moon”, men hadde det ikke vært for mitt eget, personlige forhold til den låten, så hadde det vært vanskelig å plukke ut en spesiell låt. For låtene var, som på samleplata “Rewind”, plukket ut for å funke i en rekkefølge – og gutta kan virkelig å bygge en settliste uten dødpunkter.
Mot slutten av konserten så fikk de besøk av Isabella Leroy, som gjorde en glitrende, intens innsats på “Cat & Dog”, og dessuten kóret på en kick-ass versjon av “Runaway”. Gitartech Henrik Sandes (fra bandet Senjahopen) stod for meget bestemt koring på den nye låta “Tools”, som fort kan bli en livefavoritt.
De avsluttet med en gnistrende versjon av “67-68-69 & Seventeen”, og publikum på Garage gikk smilende og fornøyd hjem.
Det finnes ingen unnskyldning for å ikke hive seg på rocketoget. Mercury Motors spiller på John Dee i Oslo fredag 22. mars, på Gregers i Hamar lørdag 23. mars – og på Working Class Hero i Drammen 31. mai. Be there!
[…] og til får man sine ønsker oppfylt. Først når vi fikk et gjensyn med Mercury Motors på scenen i 2013, i forbindelse med utgivelsen av samleplaten Rewind – der vi jo fikk hele TRE nye […]