fbpx

Frem Fra Glemselen: The Last Detail

For en tid tilbake skrev jeg om bandet Ghostriders, etter at trommis Bjørn “Julle” Juliusson kontaktet meg i forbindelse med min lille artikkelserie om Henning Kvitnes’ tidlige bandhistorie.

Samtidig med at jeg fikk platen fra Ghostriders så trakk Juliusson frem nok et ess fra ermet, nemlig bandet The Last Detail, hvor gitarist og vokalist Kalle Storm Andersen fant sitt utløp for både egne låter og tekster – samt glitrende gitarspill.

Platen som har tittelen “Passing Windows” kom endelig ut i 1998 og Bjørn Juliusson forteller;

The Last Detail anno 1986

“Passing Windows” består av i alt 14 spor satt sammen fra to ulike innspillinger. Bonussporene er spilt inn i rørstudioet Tube Union, rett til to spor, og kopiert fra en kassett som har overlevd mange nachspiel og “hør på detta’a”. Hovedinnspillingen er (selvfølgelig) gjort i Athletic Sound i Halden. Også her er det meste du hører live og første-takes. Det låter røft og overbevisende mektig. Soundet har ofte blitt sammenlignet med Dream Syndicate, Crazy Horse og Green on Red.

Og det er virkelig en mektig plate vi har med å gjøre her. Jeg er evig takknemlig overfor Juliusson som gjorde meg oppmerksom på disse perlene som helt ærlig har gått meg hus forbi. Ved siden av Storm Andersen, så finner vi selvsagt Juliusson på trommer og en rekke artister som blant annet Tore Elgarøy, Petter Baarlie, Morten Milde og Jon Terje Rovedal. Dessuten deltok blant annet Lasse Hafreager på en del livejobber.

“Passing Windows” er en plate som mange måter overrasker, først og fremst i positiv retning. Låtene til Kalle Storm Andersen hørte vi jo noen av på Ghostriders-plata, men det som presenteres her er nok det som Storm Andersen virkelig har på hjertet.

Dette er steintøff og dirty rock’n’roll, med bitende gitarer og en intens, gnistrende vokal som bare røsker tak i oppmerksomheten din fra første sekund. Signaturlåten til Storm Andersen er etter sigende “Like Marlon Brando”, og selv om min favoritt befinner seg på Ghostriders-plata, i “Born Old and Forever Young”, så står ikke låtene på denne plata tilbake for “Baptism of Fire” på noen som helst måte, og da “Marlon Brando” spesielt.

Til alt overmål får vi to versjoner av “Marlon Brando”. Studioversjonen fra Athletic Sound, og originalinnspillingen fra Tube Studio, fra den nevnte kassetten – innspilt i 1986. Og som den bootleg-elskeren jeg er, så er virkelig bonusversjonen det som løfter denne plata – det å høre den rå innspillingen fra en gjeng ungdommer som hadde hele verden liggende foran seg er en ren fryd.

Innspillingene fra Athletic Sound er selvsagt radikalt ryddigere, og særlig Rovedals orgel og Svend Bergs dobro gjør at tittelsporet “Passing Windows” stikker seg ut som et høydepunkt.

“I’ve been dating girls like you,
but not you.
I’ve been kissing with girls like you,
but not you.
I’ve been in bed with girls like you,
but not you.”

En annen godbit jeg har veldig sansen for er “Faceless Sinner”, der intensiteten i stemmen til Storm Andersen virkelig får fritt utløp, og kombinert med den utrolig fete gitaren og orgelet til Rovedal så er dette en instant classic.

En annen låt som må nevnes er “Living On Both Sides”, der gitarene til Storm Andersen og Petter Baarlie virkelig får kjørt seg – og bandet svinger på eksepsjonelt godt vis. Dette er så steintøft som det kan få blitt, og bør virkelig appelere til enhver som noen sinne har løftet en luftgitar.

Jeg anbefaler på det sterkeste å ta en grundig runde med denne platen, som er noe av det aller beste norsk rockhistorie kan by på!

Kjøpes blant annet hos Svindel Records, eller litt dyrere hos Platekompaniet.

Hør den her på Spotify;

Siste artikler

Lest dette?