Jeg skulle egentlig anmelde den nye platen til Ana Egge, og søkte etter PR-infoen jeg visste lå i mailboksen. Der dukket det også opp en epost fra i fjor sommer (mottatt midt i ferien), som fokuserte på Ana Egges samarbeid med The Stray Birds. Tilfeldighetene ville ha det slik at jeg møtte The Stray Birds i Nashville i fjor høst, og ble oppslukt av soundet deres.
Utgivelsen har rett og slett gått meg hus forbi, og forsvant i det store sluket av ting man aldri rekker å sjekke ut. Jeg elsket den Steve Earle-produserte Bad Blood dypt og inderlig, så det er underlig at jeg ikke har klart å følge med på hva Ana har bedrevet siden den gang.
Så jeg lastet ned platen for å ha litt bakgrunn å krydre anmeldelsen med. Og den satt så fint i øret at den rett og slett fortjener en egen omtale.
The Stray Birds er jo et akustisk folk-bluegrass band med dyktige instrumentalister og vokalister, litt i retning av Gillian Welch og Dave Rawlings.
Og det er umulig å ikke trekke paralleller til Gillian her. Ana Egge synger på en duvende måte, som får stemmen hennes til å høres ut som en lett sky på sommerhimmelen. The Stray Birds spiller og korer så vakkert og perfekt, og lager en totalpakke der alle elementene er som skapt for hverandre.
Låtskriveren Ana Egge glitrer atter på denne platen. Hun har en sjelden evne til å sette seg inn i utallige situasjoner, og skriver utsøkt om både egne følelser og via tredje person.
Et godt eksempel på det siste er deilige “Flat Top Guitar”, der hun setter seg inn i historien til gitaren som står i et hjørne og støver ned. Gitaren gis et liv og følelser, og forteller historien om sitt liv som gitar i et countryband.
Tittelsporet “Bright Shadow” er en stemningsfull ballade komplett med en inspirert banjo som ligger i bakgrunnen og lager herlig stemning. Egge tenker og funderer over livet og om hvordan vi selv har evnen til å se det positive i det meste om vi bare ønsker.
Ana Egge har nylig blitt mor, og mistet også sin egen mor like etter at platen ble innspilt. “Rock Me (Divine Mother)” blir stående igjen som en vakker ballade om hvor viktige mødre er. Som det evige grunnfjellet for alle barn, uansett alder. Samme hva som skjer så er tryggheten en mor kan gi det viktigste vi kan tenke oss. Det er Ana Egge og den akustiske gitaren, før Stray Birds kommer inn helt på slutten og lager en flerstemt gåsehudstemning av dimensjoner.
Andre låter som må nevnes er “Wildflowers”, som er en saftig old-time låt med mandolin, ståbass og Egges stemningsfulle stemme som sentrale objekter. Når Egge og Maya De Vitry møtes i refrenget så er det akkurat slik musikk skal høres ut…
When a flower grows wild, it will always survive
Wildflowers don’t care where they grow
“Turning Away” er en nedstrippet tankerekke som det er satt musikk til. Kjærlighet og ønsket om å være tilstede i øyeblikket er grunnleggende tema, og Stray Birds bygger helt perfekt oppunder stemningen som Ana Egge skaper med stemmen og gitaren sin.
Bright Shadow er en opplevelse av en plate, og vil være perfekt for sommeren og tiden som ligger foran oss.
Besøk Ana Egge. Kjøp platen. Følg på Facebook.
[…] den gang har de laget den lekre Bright Shadows sammen med Ana Egge. Men nå har de gått i studio sammen med Bob Dylan og Levon Helms gode venn Larry Campbell, og […]
[…] Egge fortsetter å eksperimentere. Forrige plate, Bright Shadows ble innspilt sammen med bluegrass-folk-trioen Stray Birds. Denne gangen har hun tatt turen til […]