Den evige debatten om kvinners plass i musikken ser dessverre ikke ut til å ta slutt. Etter vår oppfatning skulle det jo ikke engang være nødvendig med en debatt, men når man fortsatt – i 2019 – opplever at kvinnelige artister blir forbigått til fordel for (mindre talentfulle) mannlige artister, så er det enda viktigere enn noen gang at debatten ikke stilner.
De siste årene har jo noen av de aller beste platene i “vår” sjanger kommet fra kvinnelige artister, både der ute – og ikke minst her hjemme. De siste tre-fire årene har vi merket en kraftig økning i antallet gode americanaplater fra kvinnelige artister. Om den sjangeren er flinkere til å la talent bestemme hvem som “slipper til” enn den klassiske countrysjangeren skal vi ikke spekulere i – men det er jo ganske tydelig ut fra de amerikanske hitlistene når knapt 1 av 10 på Country-hitlisten er en kvinnelig artist, at noe er riv ruskende galt. DER er det i tydeligvis ikke talent som bestemmer…
Amanda Shires har vært tydelig OG høylydt rundt dette i flere år, og vi husker t-skjorten hennes fra CMA-awards i 2017 som sa “Mama wants to change that Nashville sound”. Og nå er tiden kommet for å starte den endringen.
I fjor tok hun kontakt med Brandi Carlile og spurte om de ikke skulle starte sitt eget countryband. Og hva er vel mer naturlig enn at de hentet inspirasjon fra supergruppen som kom fra outlaw-siden av countrymusikken og oppnådde enorm suksess – etter selv å ha blitt tilnærmet ignorert og utestengt fra det “etablerte” Nashville.
Amanda og Brandi fikk med seg Maren Morris og Natalie Hemby, og The Highwomen var født.
Platen kommer ut i september, og skal vi dømme etter de to singlene som er ute så blir dette en saftig countryskive som virkelig kommer til å vise Nashvillemaskinen hvor skapet skal stå. I den offisielle videoen for kampsangen “Redesigning Women” møter vi dessuten artister som Tanya Tucker, Lilly Hiatt, Erin Rae og Wynnona Judd.
Singelen “Crowded Table” er også verdt en lytt…
Og hvor tøft er ikke dette? Brandi Carlile inviterte et stjernelag av kvinnelige artister til å avslutte årets Newport Folk Festival. Som superhemmelig headliner fikk hun med seg Dolly Parton, som i intervjuet sier “I didn’t even charge them for this, I just wanted to do something nice for Brandi and the girls”…
Og Jason Isbell – komplett med Highwomen-tatovering på leggen, var leid inn som gitarist i backingbandet. Det er vel også en helt grei sak å ha på cven at man fikk være med på scenen og synge “9 to 5” sammen med Dolly Parton i en alder av knappe 4 år, slik Mercy Rose Shires Isbell fikk være med på…
Stjernelaget med blant andre Sheryl Crow og Yola – frontet av The Highwomen gjør “Highwayman”. Blir det bedre enn dette?
Vi har også samlet en bunke låter fra settet til The Highwomen. Det låter mildt sagt kuler og krutt.
Jason Isbell får låne mikrofonen i ett minutt for å introdusere den første “gay country song” han og Amanda har skrevet sammen. Brandi Carlile klinker til og gjør den til sin egen og vel så det! Få også med deg “Heaven Is A Honky Tonk” – en låt fra den kommende platen. Og bare sjekk hvordan Jason Isbell nyter å stå helt bakerst, uten mikrofon, og bare få spille countrygitar mens The Highwoman briljerer…
Helt legendarisk, rett og slett. Håper bare albumet lever opp til hypen