19. august 2022 poppet det opp en melding på skjermen min, fra Erlend Styve.

For å forstå hvorfor dette forslaget dukket opp, og ikke minst undertegnedes umiddelbare entusiasme, så må vi ta turen tilbake til Bergen på 1960-tallet. Konseptet “Bergensbølgen” har dukket opp gjentatte ganger de siste 80 årene, når Bergen har hatt ekstra mye spennende musikk å by på, i en form for “opphopning” av kreativitet som bare har boblet over og skapt eksepsjonelle band på rekke og rad. Denne kreative åren som er så tilstede i den regnvåte byen blir av og til ekstra synlig utenfor Bergen, og de periodene har gjerne blitt kalt “Bergensbølgen”.
Det mange ikke vet, er at den aller første “Bergensbølgen” fant sted tidlig på 60-tallet. Den korte avstanden mellom Bergen og England førte til at musikalske impulser fant veien inn i øvingslokalene. Dette kom Rolv Wesenlund for øret, via et brev fra Berit Sørum – som jobbet i Ole Bjerkes Platebutikk i Bergen. Wesenlund tok turen til Bergen, signerte etter hvert en rekke band fra Bergen og laget konseptet “Bergen Beat”. Helge Nilsen & The Stringers, Torill Ødegaard & The Quartermasters og Sverre Faaberg & The Young Ones var noen av de første som ble signert.
Berit Sørum var involvert i hele prosessen, og blir kalt Bergen Beats mor. Hun skrev også tekster for flere av bandene, og etterhvert giftet hun seg med Sverre Faaberg – som en periode tok navnet Davy Dean. Når Davy Dean & The Swinging Ballades spilte, så snakker vi opptøyer på Beatleske nivåer foran scenen, og alt som fulgte popstjernestatus på 60-tallet.
Perioden er godt beskrevet i serien Norsk rocks historie på NRK.
Etter hvert oppsøkte Faaberg countrymusikken, og var nok den første utøver av Outlaw-country i Norge. I senere tid har han gjort noen spillejobber sammen med våre venner i Twang Gang, og det er jo en match made in heaven. For gutta revitaliserer rockeren Sverre Faaberg, som fylte 80 år i 2022, og i dette opptaket låter han som en norsk Johnny Cash.
En helt usaklig varm lørdag i april rigget vi Torbjørns Konserthall for opptak, og fikk hele seks låter på teip med Sverre Faaberg & Twang Gang.
Innspillingen er gjort på gamlemåten, med seks mikrofoner, uten PA og lytting, for å prøve å spille inn dette så autentisk som mulig. Målet var at dennne innspillingen skal føles som å være flue på veggen i et innspillingsstudio på 60-tallet. Arnulf Østerdal har mikset lyden med dette i bakhodet, samtidig som lyden skal være vokalfokusert og varm.
Kilder;
https://www.rockipedia.no/mediateket/norsk-pop-og-rockleksikon/sverre_faaberg/
https://no.wikipedia.org/wiki/Bergen_Beat
https://tv.nrk.no/serie/norsk-rocks-historie
https://www.bt.no/kultur/i/M1pxdB/guttene-var-imponert-over-at-en-jente-kunne-saa-mye-om-popmusikk