Med sitt debutalbum Seneca tar Charles Wesley Godwin oss med på en reise til sine hjemtrakter i åssidene av Appalachia-fjellene. Det var her hjemme han oppdaget sitt talent til å formidle kulturen, livet og musikken fra den sagnomsuste fjellregionen. Charles Wesley Godwin har laget et album som er en selvbiografi av en ung Appalachia-mann sitt liv. Seneca vil trolig stå igjen som årets gjennombrudd innen sjangeren. På samme måte som Tyler Childers og Colter Wall har slått inn dører de siste par årene og lagt grunnlaget for sin egen framtid, vil Godwin merke at 2019 blir et markant veiskille i hans liv og karriere som låtskriver og artist.

Godwin er fra Morgantown, West Virginia, han er 26 år og startet med musikk først når det ble klart at han ikke kom videre i karrieren med amerikansk football i highschool årene. Faren hans jobbet i en kullgruve og moren hans var lærer. Unge Charles vokste opp med jakt og fiske som de viktigste fritidselementene i en tradisjonell amerikansk, rural oppvekst.

Det er svært sjelden at man hører musikk som føles så nært det virkelige livet som det Godwin klarer å formidle i låtene sine, det skyldes selvsagt hans nærhet til nettopp det virkelige livet i oppveksten. Fra han legger i vei på åpningssporet, «(Windmill) Keep On Turning», så er det ingen tvil om at ærligheten kommer dypt innenfra når han forteller om et landskap og et samfunn som er i store endringer. Den aldeles brillante «Coal Country» forteller oss historien om hvordan blyet i fjellene ikke lengre er en attraktiv salgsvare til forsvaret og hva det har gjort med menneskene i de gamle gruvebyene i Appalachia. Slik maler Godwin bilder av livet mellom åskantene gjennom hele albumet, i «Hardwood Floors» løfter han kjærligheten til sin redningsplanke, mens «Shrink and Pills» følger han langs veien og ut av hjemlengselen som forfølger han.

Stemmen til Godwin befinner seg et sted midt i mellom de to artistene jeg nevnte tidligere og er en av grunnene til at musikken og låtene vil skjære seg inn i sjela til folk, ikke ulikt slik den berømte varme kniven utfordrer et stykke smør. Aller best merker man det på «Seneca Creek», en varm historie om hans besteforeldre og hvordan kjærligheten har stått dem brast og last i løpet av et langt liv.

I løpet av sin knapt fire år korte karriere som heltidsmusiker, har Godwin blitt lagt merke til over alt han har lagt ned et stykke musikalsk arbeid. Han har varmet opp for, eller delt plakat og scene med, artister som Shooter Jennings, Tyler Childers, Colter Wall, Luke Combs, Aaron Watson, David Allan Coe og Waymore’s Outlaws. Alle sammen artister som lett kan katalogiseres under samme kort som Godwin. Musikerne som spiller på albumet er også av ypperste merke. Mest kjent  er Eric Heywood som trakterer pedal steel. Sist vi hørte fra han spilte han på fjorårets Jayhawks album.

Noen album klarer man bare ikke å legge til side, Seneca er definitivt et slikt album. Hver gang det starter blir man sittende å høre Godwin legge sjelen sin ned i disse låtene. Stadig vekk kommer han med nye opplysninger om historien han forteller. At melodiene og melankolien treffer ånden til Appalachia-fjellene og mystikken og hemmelighetene som denne skjuler, er en vinnende faktor. At Godwin gjør det uten å grave seg ned i den verste elendigheten område har å by på, men heller spiller på hverdagslivets realisme og håp, gjør at man gleder seg til å høre dette albumet om og om igjen.

Forrige artikkelSingel: Jack Stillwater – Deep Dark Woods
Neste artikkelMichael McDermott – Orphans
Kontakt: jan@musikkbloggen.no Southern man. Født på samme dag som Hank Williams, dog ikke samme år. Har hørt på musikk daglig siden 1981. Jobbet på 90-tallet i Flekkefjords største platebutikk. Oppdaget alt.country og bandene Whiskeytown, Uncle Tupelo og Jayhawks på denne tiden. Skriver mest om nye utgivelser innen americanasjangeren. Hører mest på Drive-By Truckers, Son Volt, Steve Earle, Townes van Zandt, Jason Isbell, Neil Young, Guy Clark, John Prine, Warren Zevon og Jason Molina.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here