I spalten Platebunken tar vi for oss et par plater som er av spesiell interesse blant de nyeste utgivelsene, fortrinnsvis fra siste releasefredag, i tillegg får du en oversikt over alle ukens interessante nye releaser innen vår sjanger.
#Her finner du alle våre tidligere utgaver av Platebunken.
Denne uken fikk vi to virkelige kanoner av noen albumreleaser som vi allerede har omtalt, John Moreland og Chris Stapleton. Det var ikke så alt for mye mer spennende, men tre album blinket seg tidlig ut som interessante, blant annet nytt fra Bonnie ‘Prince’ Billy og ikke minst The Lost Muscle Shoals Recordings fra legendariske Michael David Fuller, bedre kjent som Blaze Foley. Denne ukens Platebunke handler om de to. Den tredje, Malcolm Holcombe, kommer vi tilbake til i en annen omtale.
BONNIE ‘PRINCE’ BILLY – BEST TROUBADOR
En av vår tids aller mest særpregede og originale artister, det føles som en riktig tag å sette på Will Oldham aka Bonnie ‘Prince’ Billy. Denne gangen har Oldham gjort alvor av og ferdigstilt tributeprosjektet for Merle Haggard, et prosjekt som nær havarerte da Haggard gikk bort i april i fjor.
Selv om Bonnie ‘Prince’ Billy har valgt å ikke være tilgjengelig på de største strømmetjenestene og lager plater som ikke vil nå øverst på noen hitlister, så er det et marked for Oldham der ute som alltid finner fram til han. Dette albumet, Best Troubador, finner du digitalt på Bandcamp for kjøp og strømming og som fysisk eksemplar finner du det på Domino Records.
Best Troubador er ikke gjennomgang av hitsene til Merle Haggard, men en samling låter av de som har betydd aller mest for Oldham selv og de som han føler seg sterkest knyttet og nærmest til Haggard selv i. Det er en bunke med låter fra hele karrieren til Haggard, helt fra midt på 60-tallet til langt opp mot nåtiden. Som kurator gjør Oldham en strålende jobb her og i neste steg en enda finere jobb med å flette låter fra en lang karriere sammen i den rekkefølgen de er plassert.
La meg si dette veldig enkelt hvordan det fungerer musikalsk; Bonnie ‘Prince’ Billy gjør disse låtene til Merle så respektfullt og til tider så vakkert og følsomt at det er bare en fryd å henge på de 54 minuttene tributen varer. Dette er virkelig en tribute, en hyllest, til en stor artist. Mange av låtene får nytt liv med nye og spennende stemninger rundt en kjent melodi.
Favorittlåter som må sjekkes ut er “Some Of Us Fly”, “The Fugitive” og “Leonard”, men hele albumet er verdt en lytt eller to. Under finner du en video av “Mama Tried” i en versjon som Bonnie ‘Prince’ Billy gjør sammen med artistkompis Oscar Parsons, denne låten er ikke med på plata. Det er imidlertid en småskranglete kjøkkenbordversjon av “If I Could Only Fly”, en av Haggards største hits, skrevet av Blaze Foley.
BLAZE FOLEY – THE LOST MUSCLE SHOALS RECORDINGS
En mer brokete, rar og tragisk historie enn den som hviler bak navnet Blaze Foley skal man lete lenge etter. Foley døde på operasjonsbordet 1. februar 1989 etter å ha blitt skutt av sønnen til en av sine kompiser.
Blaze Foley var en nær venn av Townes van Zandt og de to bedrev en del hasardiøs drikking sammen i løpet av noen år på 70- og 80-tallet. Townes, som på den tiden slet med både sin egen karriere og ikke minst sin overdrevne rusbruk, kunne umulig være noen god mentor karrieremessig for Blaze. Blant annet havarerte en tidlig platekontrakt for Foley på grunn av en gigantisk fyllekule sammen med Townes i New York City.
Mange mennesker elsket låtskriveren og personen Blaze Foley og forsøkte virkelig å gjøre noe for denne mannen som elsket det enkle livet, enten det var i en trehytte, ute under stjernene eller i selskap med drikkekompiser på gaten i Austin. Men det hendte alltid noe underveis, noe som gjorde ting vanskelig eller umulig, slik som den nevnte fyllekula eller at mastertapene til innspillingene han gjorde på 80-tallet forsvant en etter en.
Det var også det som skjedde med innspillingene fra Broadway Sound Studio i Sheffield, Alabama i 1984. Dette var innspillingen som skulle ta Foley sin karriere et steg videre. Men her ble en av produsentene tatt for å organisere kokainsmugling med fly fra Sør-Amerika og det endte selvsagt med razzia og arrestasjon. Det medførte på sin side at alt materiale, alle plater og master tapes ble konfiskert, med unntak av noen få LP’er som Foley hadde fått i forkant, disse solgte han og signerte på konserter i ettertid. Unødvendig å si at disse er et realt samleobjekt for mange platesamlere og fans.
Lost Art Records er et plateselskap som består av to karer som driver dette ved siden av sin vanlige jobb. Det er de som i samarbeid med familien til Foley og andre venner som John Casner og Gurf Morlix, har kunnet gi ut de andre platene som i dag er tilgjengelig med Foley. Men den hellige gral, masteren til The Lost Muscle Shoals Recordings har ikke vært å finne noe sted. Moderne teknologi har imidlertid gjort det mulig å reprodusere albumet til en viss kvalitet i fra en av de få LP’ene som Foley klarte å få ut av studio i 1984.
Disse ti låtene som utgjør The Lost Muscle Shoals Recordings er kanskje de mest komplette Foley noensinne skrev og spilte inn. Flere av låtene finnes i andre versjoner på de andre utgivelsene som Lost Art Records har gjort av Foley, men på denne er det verdensklasse studiomusikere som spiller på plata og det er et umiskjennelig preg av 80-tallets sound og produksjon over den. Anbefaler å sjekke ut plata, du har garantert ikke hørt Foley på dette viset tidligere.
Vil du se og høre mer av historien om Blaze Foley, så anbefaler jeg å ta en titt på dokumentaren “Duct Tape Messiah” fra 2011. Den ligger på videotjenesten Vimeo helt gratis for alle og en hver.
UKENS NYE PLATER 05. MAI
Malcolm Holcombe – Pretty Little Troubles
Peter Rowan – My Aloha
Chris Stapleton – From A Room: Vol. 1
Mary Bragg – Lucky Strike
John Moreland – Big Bad Luv
John Statz – The Fire Sermon
Chris Robinson Brotherhood – Betty’s Self-Rising Southern Blend, Vol. 3
Joan Shelley – Joan Shelley
Various Artists – “Cover Stories: Brandi Carlile Celebrates 10 Years of the Story”