Hank Williams Jr. – America (The way I see it)

Fjorårets presidentvalg i USA ble historisk på flere måter og i dag er dagen kommet for innsettingen av Donald Trump som USA’s 45. president. Spørsmålene er fortsatt mange om hvorfor Trump endte opp som vinner av valget. Hva var det som beveget seg i hodene til de amerikanske velgerne?

I følge The Independent skal Noam Chomsky allerede i 2010 uttrykt sin bekymring over hva som kunne skje den dagen en karismatisk og ærlig politiker utenfor det etablerte politiske etablissementet kom på banen i en presidentkampanje. Seks år senere skjedde nettopp det Chomsky fryktet.

If somebody comes along who is charismatic and honest this country is in real trouble because of the frustration, disillusionment, the justified anger and the absence of any coherent response. What are people supposed to think if someone says ‘I have got an answer, we have an enemy’? There it was the Jews. Here it will be the illegal immigrants and the blacks. We will be told that white males are a persecuted minority. We will be told we have to defend ourselves and the honor of the nation. – Noam Chomsky (2010)

Kanskje kunne bevegelsen Bernie Sanders var i gang med å stable på beina, vært en seriøs utfordrer til embetet om han hadde vært demokratenes kandidat. Felles for både Donald Trump og Bernie Sanders kampanjer var motstanden mot det etablerte og begge vekket de noe i det amerikanske folket. Folk jeg har snakket med som har besøkt USA det siste året forteller at folk på gaten var “ready for a change”. Det er ganske oppsiktsvekkende at det etablerte politiske USA, i begge leirer, ikke har fanget opp disse signalene.

All ære til Chomsky for å være på sporet analytisk sett, trolig burde flere lyttet oftere til han. Men kanskje burde også flere av oss ha lyttet nærmere til Hank Williams Jr. som i hele karrieren har drevet en slags politisk virksomhet via sine sangtekster. For å si det veldig enkelt, med Hanks egne ord, slik han åpnet første tekstlinjen på “The American Way” fra albumet Habits Old and New fra 1980.

If you fly in from Birmingham, you’ll get the last gate
If you blew in from Boston, no you sure won’t have to wait

And I’m learning, a little more every day
About the power of the dollar, and the people with white collars, and the good old American way

Disse linjene forteller muligens noe av årsaken til at USA’s såkalte «sinte hvite menn» gikk til valgurnene med stemmeseddelen til Trump i hånden denne gangen. Teksten beskriver folks oppfatning av forskjellen på sørstatene og østkysten, arbeiderklassen og finansakrobater, den gangen for snart 37 år siden. Siden den gang er det vanskelig å se at forskjellene i det amerikanske samfunnet har blitt spesielt mindre. I en eller annen form virker det som dette valget handlet mye om nettopp forskjeller, både for middelklassen, hvite lavtlønte og arbeidsledige i rustbeltet og midtvesten der Trump tok sine avgjørende seire, men også i mange andre deler av USA. Samme pokker hvem som har styrt fra det ovale kontoret så har det de siste fire tiår år bare blitt vanskeligere å leve ut den amerikanske drømmen utenfor de urbane strøk.

I 1990 samlet Hank Williams Jr. sine aller mest nasjonalistiske og politiske låter om Amerika på et album, America (The Way I See It), og nesten hver låt på det albumet forteller ekstremt mye om holdninger og meninger og folk og kanskje forteller det oss noe om hva som har bygget seg opp i det amerikanske folket over flere tiår nå.

I åpningssporet “Don’t Give Us A Reason” så leverer Hank Jr. et åpent brev til selveste Saddam Hussein og advarer han om følgene det vil få om han gir USA en grunn til å virkelig gå til angrep. Teksten forteller kanskje noe om hvordan amerikanerne ser på sin rolle og sin posisjon i verden.

Don’t give us a reason
To come gunning for you

Så enkelt og så effektivt kan altså en trussel sies og Saddam lever ikke lengre av nettopp slike grunner. Så da spørs det om Donald Trump er like krigshissig som et triumferende og adrenalinfylt Amerika var etter den første intervensjonen i Kuwait og disse ordene ble festet på riller. Junior sier også i låten at «…the eagle and the bear make a mighty strong pair..» Kanskje ser han for seg at den amerikanske ørnen og den russiske bjørnen kan være venner bare noen gir de en god nok grunn? 

Albumet fortsetter med “Mr. Lincoln”, en hyllest til USAs 16. president, men også en kritikk av overfylte fengsler, straffelovgivning, psykiatri, våpenlov og juridiske krumspring.

Mr. Lincoln I wish you were here
The Republic’s changed a lot in a hundred years
And I don’t think it’s working like you planned
Oh Mr. Lincoln we could use a hand

I “I’ve Got Rights” handler det om rettferdighet og straff, og Hank Jr. sier det på en måte som bør få oss til å åpne øynene for at vi tenker annerledes på vår og deres side av Atlanteren.

I went down to the Mary Cater Paint Store
I said, give me one of them Smith & Wesson Magnum .44s
Cause there’s a man that the law let loose and justice was not done
This man he killed my wife and my only little son

Hank synger altså om å skyte en mann som er sluppet av kroken i rettssystemet med en revolver kjøpt på jernvarehandelen på hjørnet. Ta loven i egne hender. En egen justis for alle som mener at rettsstaten ikke klarer å straffe hardt nok. Selv om dette mildt sagt er utfordrende meninger å ha i grasrota i et demokrati, tror jeg Hank hverken var eller er alene om å ha slike tanker om hevn og rettferdighet.

“The Coalition to Ban Coalitions” sier seg selv hva den handler om, selv om denne låten er skrevet med et humoristisk glimt i øyet og man aner en viss ‘Catch 22’ følelse rundt hele tematikken. Ønske om å danne en koalisjon, en bevegelse, for å forhindre at folket får innskrenket sin konstitusjonelle frihet via politiske grep som utformes av sterke partnere og koalisjoner som folket ikke er en del av. 

And this is a coalition, to ban coalitions
The views of a musician, yeah I’ve got some
Some folks want to ban cars, some want to get rid of electric guitars
Why can’t everybody else leave everybody else alone

“All My Rowdy Friends….” svinger vi unna, som eneste ikke-politiske låt (men til gjengjeld supernasjonalistisk og ikke minst økonomisk innbringende for Hank Jr.) på albumet passer den ikke helt inn her, men i sporet etterpå er Hank på sporet igjen med låten “Give A Damn”.

Let’s forget about the banker, let’s try to help our neighbors
America I’m asking you to give a damn

Gi faen altså! Det er vel delingsøkonomi Hank Jr. synger om her? Han vil at vi heller skal hjelpe hverandre enn å bli en slave av bankenes og finansselskapenes beintøffe renteregimer. Nok et bevis på at Hank Jr. tidlig i karrieren er på ballen i viktige saker som skal få stor innflytelse i hverdagen til de fleste amerikanere om igjen og om igjen. Låten er fra albumet Rowdy som kom i 1981!

I “Practice What I Preach” sier Hank det samme som Trump har sagt om folket i USA. Han sier tross alt det folket vil høre, i hvert fall det mange av de som stemte på Trump vil høre.

You can make it to the top but only you’ll know when to reach
And I am not just talking I practice what I preach

Klassikeren, og en av Hank Jr. største hits i karrieren, “A Country Boy Can Survive”, forteller oss om folk som lever utenfor byene og tettbygde strøk og som hele tiden har fortsatt å leve den amerikanske drømmen, men som mener de ikke kan overleve lengre med den politiske seigpiningen av folk og land som de mener seg utsatt for. Mange føler seg oversett og overkjørt. Denne gangen var det en kandidat som talte et språk med sterke konservative verdier. Vi får se da, om det blir noe bedre i årene som kommer. 

I live back in the woods, you see
A woman and the kids, and the dogs, and me
I got a shotgun, a rifle, and a 4-wheel drive
And a country boy can survive
Country folks can survive

Albumet rundes av med “U.S.A.Today”. En låt som nesten ikke trenger noe omskriving på de 26 årene den har eksistert.

There’s homeless on the streets of every city
Big city crime in every little town
There’s people makin’ money off of Jesus
And taxes draggin’ everybody down

There’s politicians, kinda stretchin’ the truth
And farmers are gettin’, pulled up by their roots
And pushers tellin’ little kids, high’s the only way (Bull)
Welcome, to the U.S.A. today

It’s true we’ve got our problems, Lord knows we make mistakes
And every time we solve one, ten others take its place
But you won’t see those refugees, headin’ the other way
Welcome, to the U.S.A. today

But there’s a million happy homes for every homeless
And opportunity still knocks on every door
Our younger generation’s really shinin’
Much brighter than they’ve ever shined before

We’ve got the right, to vote our leaders in
Yeah, and we’ve got the right, to vote them out again
And we’re all free, to speak our mind, and not get locked away
Welcome, to the U.S.A. today

Nå skal ikke jeg løfte opp Hank Jr. som en stor tenker og visjonær, men basert på tekstene på albumet har han en gang i tiden hatt spesielt god kjennskap til mange av akkurat de konservative verdiene og meningene i det amerikanske samfunnet som kom til overflaten ved dette valget, kanskje langt mer og langt tidligere enn mange andre. Så får vi se da, hva de neste fire årene vil bringe, om det bare blir «…the good old American way» framover. 

SHARE
Forrige artikkelRoger Græsberg & Foreningen – Triste Sanger og Vals
Neste artikkelEddie’s Jukebox – Good Sons and Daughters
Kontakt: jan@musikkbloggen.no Southern man. Født på samme dag som Hank Williams, dog ikke samme år. Har hørt på musikk daglig siden 1981. Jobbet på 90-tallet i Flekkefjords største platebutikk. Oppdaget alt.country og bandene Whiskeytown, Uncle Tupelo og Jayhawks på denne tiden. Skriver mest om nye utgivelser innen americanasjangeren. Hører mest på Drive-By Truckers, Son Volt, Steve Earle, Townes van Zandt, Jason Isbell, Neil Young, Guy Clark, John Prine, Warren Zevon og Jason Molina.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here