Zane Campbell – Zane Campbell

Hvor enn man drar i USA er det en låtskriver eller poet som hele tiden prøver å skape noe og få sine fortjente minutter i rampelyset. Det bare er et fåtall som kommer så langt og derfor er vi her på Dust of Daylight ekstra påpasselige med å nevne ukjente musikere når det er på sin plass. En slik situasjon oppstod da det dumpet inn en promomail fra en av våre kontakter på østkysten av USA for et par uker siden. Zane Campbell heter artisten, Zane Campbell fra Baltimore, Maryland.

Zane er en del av en stor og kreativ familie som driver med låtskriving, kunstmaling, tegning, musikk, dikt og historiefortelling. Det er så omfattende det denne familien driver med, og har drevet med, at den renommerte labelen Dust to Digital gir ut et box-set av og om store deler av familien Campbell senere i år. «Ola Belle Reed and the Southern Migration» er navnet på boksen. For å forstå hvordan Campbell-navnet kommer inn her, så er det fordi Ola Belle Reed het nettopp Campbell før hun giftet seg med Bud Reed. Ola Belle Reed var en høyt respektert og anerkjent kvinnelig låtskriver, banjoist og artist. Hun var fra North Carolina og låtene hennes beskrev ofte det harde livet i Appalachiene. Hennes mest kjente låt, «High On A Mountain», er spilt inn av bluegrass- og countrystjerner som Del McCoury, Tim O’Brien og Marty Stuart. Et annet familiemedlem av Zane, hans onkel Alex, var primus motor for et av de mange legendariske musikkprogrammene som har gått på amerikansk radio. «Campbell’s Corner» var et program som fikk tusenvis av mennesker over hele USA til å høre på hillbillymusikk i 60, 70 og 80-årene.

Nevnte Marty Stuart har en fast lydmann som han bruker både i studio og i konsertsammenheng, Mick Conley. Siden Marty en gang kjente Ola Belle og har spilt inn materiale av henne, klarte Zane Campbell og hans hardt arbeidende produsent, Travis Kitchens, å få overtalt Stuart til å overtale Conley til å gjøre mastering-jobben med Campbell sitt album. At resultatet er blitt bra er hevet over en hver tvil.

Det er ikke så mange kjente kvinnelige steelgitarister i verden, de siste årene har vi nok oftest hørt om Cindy Cashdollar og Maggie Bjorklund. Zane Campbell har imidlertid med seg Susan Alcorn på pedal steel. Alcorn er en meget erfaren musiker som har jobbet med mer eller mindre kjente artister over hele USA i snart femti år. Walker Teret fra det forholdsvis ukjente alt.country-bandet Televison Hill fra Baltimore spiller bass og 25 år unge Anna Roberts-Gevalt spiller fele som om verden står foran sin siste time. Sammen med Campbell er de mildt sagt et uvanlig og forrykende countryband.

Albumet, som forøvrig bare heter Zane Campbell, er på mange måter et debutalbum, men samtidig er Campbell en artist og kunstner som har drevet med dette i mange år, så det blir feil å kalle han en debutant. Han har skrevet låter og laget musikk i hele sitt liv og har i senere tid hatt faste månedlige eller ukentlige gig’er på den lokale puben, et lite steinkast fra der han bor. Campbell starter albumet sitt med låten «Lost So Long». På toppen av den forrykende lyden av fela til Roberts-Gevalt synger Campbell om hvordan det er å være en fremmed i eget land og låten er en ypperlig inngangsbillett til hans verden av låter fra et langt liv.

Gjennom hele ungdomsårene har musikk vært hovedingrediensen i Campbells liv. Han har selv spilt i både punk- og bluegrassband, han har skrevet låter helt siden tenårene og han vært en pådriver for å lære andre folk hvordan man skal lage musikk og hvordan starte et band. Flere har forsøkt å produsere og gi ut album med Zane Campbell tidligere, det har til og med vært et punkrockalbum produsert av Tommy Ramone som av ulike årsaker aldri ble utgitt, men ingen har forsøkt å gjøre det produsent Travis Kitchens har gjort. Han har vært igjennom en gigantisk samling av kassetter, cd-r plater og tekster i Campbells arkiv og omtrent halvparten av låtene på albumet er funnet på denne måten. En god del av låtene skriver seg forøvrig helt tilbake til tidlig 80-tall da Campbell jobbet som vaktmester på et pensjonat i New York City’s Lower East Side. Kitchens har i tillegg til å produsere albumet også arrangert hele instrumenteringen. Det har resultert i et enkelt og minimalistisk lydbilde med kun vokal, gitar, bass, pedal steel og fele, noe som har gjort albumet til en tidløs musikalsk opplevelse.

Det er mye med dette albumet som minner om tradisjonell countrymusikk, men det er også mye som er annerledes og om ikke nyskapende, så særdeles kreativt og spennende. «Save Your Breath» treffer i den første kategorien og minner tungt om slik Hank Williams en gang låt. «Memory» treffer også i denne kategorien, bare at vi har flyttet oss et par tiår fram i tid fra Williams’ dager. Dette er nok de mest ordinære låtene på et album som aldri slutter å overraske. I den andre kategorien, kreativt og spennende, finner man låter som den mystiske og mørke countrylåten «Fess Up» og ikke minst hymnen, og en av hjørnesteinene på Zane Campbell, «Bringing the Boys Home». Den brutale og sanne historien om Zanes bror Lon som var begravelsesagent og som slapp å dra til Vietnam mot å være U.S Army sin budbringer av død og elendighet og en klam unnskyldning til familiene som hadde mistet sine kjære.

«Sometimes you were welcomed, sometimes you were not, but every time you would be, the last face of the army any mother ever wanted to see.»

Sirkelen er på mange måter fullendt når Campbell gjør sin egen versjon av sin tante Ola Belle’ «High On Mountain». Nevnte jeg at «Post Mortem Bar» og «Arms as Frail as These» er blant de aller beste countrymelodiene jeg har hørt på plate det siste året? Og at avslutningen «Potters Field» får meg til å tenke på Johnny Cash? Eller at felespillingen til Roberts-Gevant og pedal steelen til Alcorn er verdt å besøke dette albumet alene? Og at vokalsporene til Campbell på alle disse låtene stort sett er first take? Og for en stemme! Dette albumet er første steg på veien for å få gitt ut deler av det fantastiske låtmaterialet som Campbell besitter, i følge våre kilder kommer det et album til allerede i løpet av dette året.  Vi kan ikke annet enn å glede oss. Zane Campbell fås kjøpt som digital nedlasting via Bandcamp-siden www.zanecampbell.bandcamp.com fra og med 3.februar og blir tilgjengelig som fysisk format i løpet av året. Du kan også høre den i Spotify.

 

 

 

SHARE
Forrige artikkelAmerican Aquarium – Wolves
Neste artikkelButch Walker – Afraid of Ghosts
Kontakt: jan@musikkbloggen.no Southern man. Født på samme dag som Hank Williams, dog ikke samme år. Har hørt på musikk daglig siden 1981. Jobbet på 90-tallet i Flekkefjords største platebutikk. Oppdaget alt.country og bandene Whiskeytown, Uncle Tupelo og Jayhawks på denne tiden. Skriver mest om nye utgivelser innen americanasjangeren. Hører mest på Drive-By Truckers, Son Volt, Steve Earle, Townes van Zandt, Jason Isbell, Neil Young, Guy Clark, John Prine, Warren Zevon og Jason Molina.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here