Home » Norsk »Rock » Currently Reading:

Depui – Manhood

august 10, 2012 Norsk, Rock 1 Comment

Depui er klar med sin debutplate. Etter et par EPer så er nå langspilleren «Manhood» klar i butikkene. Og det er et fjellstøtt produkt som nå foreligger fra den særdeles målbevisste Bent Ivar Depui Tversland som står bak Depui.

Jeg må nesten sitere meg selv fra 24. august i 2010, når jeg anmeldte EPen «Start Healing«, og avsluttet med følgende:

«Bandet er aktivt på nett, og  jeg ville ikke bli spesielt overrasket hvis vi får høre mer til Tversland og Depui.»

Jeg får mengdevis med plater hver uke. Noen ytterst få er norske, størsteparten er fra USA – der de har en litt annen innstilling til dagens musikkbransje. I USA er det nemlig en fulltidsjobb å være artist i sjangerne Musikkbloggen håndterer.
En ting som undrer meg litt med veldig mange norske artister er forskjellen i  innstillingen. Jeg tror det kan henge sammen med at vi har det litt for godt her i Norge. Norske artister har enten en fulltidsjobb, eller må tydeligvis få sine inntekter fra andre steder – for du ser ikke mange artister reise land og strand rundt og spille fordi det er deres eneste inntektskilde.

Mange står med lua i hånda og virker å vente på at et plateselskap skal plukke dem opp og gjøre alt for dem. Der har Bent Ivar Depui Tversland gått mot strømmen, og tatt ansvar selv. Jeg har fulgt med Depui de siste to årene, og maken til målbevissthet skal man lete lenge etter.

Han har først og fremst spilt og spilt og spilt ute, dernest tatt utdannelse innenfor feltet, så jobbet i et plateselskap og satt seg opp eget studio, jobbet med booking for andre og til slutt laget sitt eget plateselskap og gitt ut «Manhood». Rett og slett lært seg alle aspekter av bransjen, og vært bestemt på å lykkes.

Det er selvsagt langt derfra til å faktisk lykkes, det hjelper lite med riktig innstilling hvis produktet suger. Så jeg må innrømme at jeg var litt nervøs for å høre «Manhood» første gang. For på Musikkbloggen anmelder jeg bare ting jeg liker, og total stillhet betyr da naturlig nok at det ikke falt i smak. Og jeg ønsket virkelig på Depuis vegne at denne platen skulle være bra. At den ikke skulle skuffe og havne i skuffen med plater vi helst ikke vil høre igjen…

Men jaggu har Depui levert. Innimellom all jobbingen har han altså skrevet et knippe kanonlåter, spilt dem inn i studio, sørget for å få det hele mikset og mastret – og det låter rett og slett utrolig bra. Det svinger faktisk. Melodiene er fengende, og produksjonen gjør at det sitter i øret. Rockefoten må til stadighet frem, noe som må tas som et kvalitetsstempel.

Musikken er vanskelig å beskrive eller putte i en bestemt bås, noe som i og for seg er en veldig god ting. Det at det låter litt utenfor opptrådte stier gjør at man faktisk sitter igjen med noe ekstra etter å ha hørt låtene. Det kan vel kanskje beskrives som rock med islett av litt balkan og Tom Waits. Komplett med fengende melodier og gode tekster. Til tider kan det høres ut som en slags miks mellom Mercury Motors, dePress og «Daugava»-platen til Lars Winnerbäck.

Singelen «Manhood» har fått en del spilletid på radio, og med denne platen så håper jeg han vinner et enda større publikum – for på toppen av innsatsviljen så ligger det et ubestridt talent.

Det er ingen svake øyeblikk på «Manhood». Ingen låter som er fyllstoff og bare er med for å strekke spilletiden. Alle fortjener plassen sin på platen, og man mistenker jo at når nivået er såpass høyt så må utvelgelsen ha vært hard. Det er med andre ord stor sannsynlighet for at Tversland har flere godlåter liggende til modning i skuffen.

Men jevnt godt nivå til tross, noen låter på «Manhood» treffer øret mitt enda bedre enn andre, og blant favorittene mine finner du «Destined», singelen «Manhood» (jeg er jo en sucker for fjongt klokkespill), «Demon Heartache»,  og favoritten «Baby Jane» – som minner meg ekstra mye om Mercury Motors.

Tversland har en intensitet i vokalen som kler musikken, og spesielt «Baby Jane» og ikke minst «King» viser at han har klart å skape sin helt spesielle sound ved å bruke stemmen sin som hovedinstrument – og mikse den med flere sjangere på en særdeles suksessfull måte. Jeg håper Tversland og Depui når det publikum han fortjener med denne platen, men uansett er dette ikke det siste vi hører fra den mannen.

Platen kan du kjøpe på Platekompaniet, høre på WIMP og etterhvert på Spotify. Følg Depui på Facebook.

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.
Related Posts with Thumbnails

Lik oss på Facebook, så unngår du å gå glipp av oppdateringer fra Dust of Daylight.

Og del gjerne dette med noen du føler fortjener det:

Stikkord:


Currently there is "1 comment" on this Article:

  1. [...] Vår gamle venn Bent Ivar Depui Tversland som står bak konseptet Depui, er klar med ny single i kjølvannet av det meget kritikerroste albumet «Manhood«. [...]

Comment on this Article:







Finn oss på sosiale medier



Dust of Daylight på Facebook

Les arkivet fra No Deal Music

No Deal Music og Musikkbloggen er som kjent samlet under navnet Dust of Daylight. Arkivet til Musikkbloggen finner man her, men No Deal Music har et rikt arkiv det er verdt å lese seg gjennom. Klikk bildet over for å finne No Deal Musics arkiv.

Let i arkivet

  • 2015 (167)
  • 2014 (223)
  • 2013 (323)
  • 2012 (154)
  • 2011 (342)
  • 2010 (204)

The Monthly Iceberg




Vår gode venn Howard Iceberg presenterer hver måned bakgrunnen for en av sine låter.

Ønsker du omtale?


Send en mail til review@musikkbloggen.no

HVORDAN:
Link til en smakebit som er representativ for din musikk (Soundcloud, Bandcamp, YouTube), og link til digitale filer for nedlasting samt EPK om du ønsker omtale. Mailer med kun Spotify/Wimp/iTunes-linker blir ikke vurdert.

Please email us at the above adress, for review consideration.
Send us a link to a taste that's representative of your music. (Soundcloud/YouTube). Link us digital files for download and your EPK if you want to be featured.
Emails where the only available links are to Spotify or Wimp/Tidal/iTunes will not be considered.
 

Translate:

Møt forfatterne:

Rune Letrud

Jeg mener at livet er for kort til å høre på dårlig musikk. Og vil heller anbefale GOD musikk, og har som mål å anmelde musikk jeg LIKER, istedenfor å skrive slakteanmeldelser for å få ut innestengt aggresjon over egen utilstrekkelighet.

Noenlunde fast plass på spillelista:
Elvis, Bob Dylan, Neil Young, Reckless Kelly, The Rainmakers, American Aquarium, Sons of Bill, Lars Winnerbäck, Tom Petty, Todd Snider, Son Volt, Ryan Adams, Drive-By Truckers...

Topp 3 på spillelista:
Bob Dylan, Elvis, Lars Winnerbäck. Faller alltid tilbake på ... Les hele profilen

Har du lest denne?

10. mars, 2011

Video: The Jayhawks – I’d Run Away

Har vi begynt å glede oss til The Jayhawks på Øya i sommer? Forsåvidt ja – til tross for at det er en utekonsert så blir det den eneste muligheten til å se Jayhawks i Norge i sommer. Og når vi får slike videoer så kan man ikke gjøre annet enn å glede seg…

Anbefalte artikler

John Moreland – High On Tulsa Heat

High-On-Tulsa-Heat

«I’m just a lonely star, trying to burn my way through heavens floor» synger John Moreland. Han har invitert oss inn for å lytte til et knippe tanker og følelser som han har satt sammen til en ny plate. En plate som skal forsøke å matche, eller til og med …

Calexico – Edge of the Sun

calexico cover

Calexico er et rimelig komplekst band å beskrive musikalsk. De kan lage låter som høres ut som det er snytt ut av nesa på Ennio Morricone, for så å slå om til den purest pop. Legg til steintøffe surflåter, garasjerock og Americana i sin reneste form, så har jeg nevnt …

Rolling Rootsy Revue til Norge!

RRR 15

I fjor var vi syke av misunnelse på vårt kjære naboland, som fikk oppleve verdens første Rolling Rootsy Revue – som blant annet kunne by på Jason Isbell, Israel Nash, Doug Seegers og Basko Believes. I år skal endelig Norge få bli en del av det som fort kan bli …

egil olsen – ooo what happened

egilolsenooowhathappened1400x1400

Ørstas beskjeggede sønn, multigeniet Egil Olsen, er her. Og med seg har han en helt ny plate! Han vil gjerne meddele ooo what happened, og etter første gjennomlytting tenker vi det samme. Hva skjedde med Egil Olsen??? For han må jo ha det tungt og vondt akkurat nå.

Heldigvis hørte jeg …

Dig Deeper – How You Spend Your Days

dig_deeper_howspend

Plate nummer to frå det bergensbaserte bandet held fram i same høge kvalitet som på plata frå 2012, «August Afternoon». Men ikkje heilt i same leia.
Denne gongen har dei bevega seg litt fram i tid. Til 90- og 2000-talet. Ikkje så ulikt amerikanarane Built To Spill og i følgje dei …

Bendik Brænne – Do You Know Who I Think I Am

bendik2014

Basert på albumcoveret er det svært mye som taler for at fotografen, artisten og plateselskapet med fullt overlegg har gjort det som står i deres makt for å skape et bilde av Bendik Brænne som en annerledes cowboy. En som går på egne stier og veier og som gjerne bytter …

Monica Heldal – Bergenfest 15.06.14

monica_heldal

Monica Heldal fikk æren og gleden av å spille åpningskonserten på siste dag av Bergenfest 2014. Bastionen scene badet i solskinn da hun og bandet hennes gikk på scenen og man må vel si at Heldal nærmest hadde hjemmefordel denne søndagen. Hjembygden hennes, Arna, er tross alt bare et steinkast …

Bergenfest – Doug Seegers 15.06.14

doug_seegers

Forventningene til Doug Seegers sin Bergenfestkonsert var sånn omtrentlig midt på treet. Vi visste vel ikke helt hva vi kunne forvente etter å ha hørt livshistorien til Seegers og den ene låten som har gjort han til superstjerne i Sverige. Heldigvis så er det godt å ha forventningene sine godt …

Rayland Baxter – Feathers and Fishhooks

Feathers and Fishhooks_cover

Snakk om å bortimot dumme seg loddrett ut! Jeg snakker om meg selv som ikke oppdaget Rayland Baxters debutalbum, Feathers and Fishhooks, før det var for sent til å inkludere den på årsbestelisten for 2012. Albumet ble utgitt allerede i august i fjor og jeg fikk ikke summet meg til …

Konsertoppførsel

Konsertpublikum_fremhevet

At band og artister av og til drar ut i verden for å spille foran levende mennesker har pågått en god stund. At voksne mennesker fortsatt ikke vet hvordan de skal oppføre seg på konsert er en gåte for mange.