Home » Konsertanmeldelse » Currently Reading:

Paul Simon – 26.07.2012, Plenen, Bergenhus Festning – Bergen.

juli 26, 2012 Konsertanmeldelse No Comments

«The Mississippi delta, was shining like a national guitar». En maktdemonstrasjon av de sjeldne traff Bergen denne nydelige torsdagskvelden i juli. Paul Simon tok turen innom Plenen på Bergenhus Festning for å feire 25 års jubileet til verdens beste plate, «Graceland».

At bare 6000 mennesker fant turen til Bergenhus er ufattelig, bare dager etter at Bruce Springsteen samlet 44.000 på nesten samme sted. Samtidig var det et lykketreff at konserten solgte såpass tregt at den ble flyttet fra Koengen til Plenen. For i motsetning til Koengen så har Plenen fantastisk lyd, og er et riktig så godt konsertområde.

Nesten presis klokken 20.00 kom den lille mannen fra New Jersey tuslende inn på scenen, noen minutter forsinket på grunn av at et par roadies hang og dinglet i taket for å reparere en lampe som ikke virket. Første låt ut var en av mine personlige favoritter, «Kodachrome». Lyden hadde ikke helt satt seg, men det bar lovnad om en stor kveld. Og når han fulgte opp med «Gone At Last» og deretter en av de beste låtene fra den nye platen «So Beautiful Or So What» – «Dazzling Blue». «50 Ways To Leave Your Lover», «Mother and Child Reunion» og «Me and Julio Down By The Schoolyard» kom som perler på en snor, og innimellom snek han inn Jimmy Cliffs «Vietnam» og  »That Was Your Mother» fra Gracelandplaten. Det hele bygger helt tydelig opp mot noe, for lydbildet nærmer seg stadig lyden fra Graceland.

Og så får jeg «Hearts and Bones», og da er allerede kvelden reddet for min del (da jeg jo allerede vet at vi får høre brorparten av «Graceland» seinere i settet).

Så kommer «Slip Slidin’ Away»… som virkelig ikke funker. Bandet virker ufokusert og skranglete, og det blir ikke stort bedre når «Obvious Child» setter igang. Her er stort sett hele bandet satt til å slå trommer, med unntak av Simon selv og Vincent Nguini. Det tar seg kraftig opp fra midten av låten og utover, og så … endelig….

Paul Simon og bandet overlater scenen til de  fantastiske Ladysmith Black Mambazo. De gjør et par av sine egne låter, før Simon deltar på «Homeless» og vi deretter får «Diamonds On The Soles Of Her Shoes». For en gruppe. For en utstråling. For en fantastisk glede de deler fra scenen. Magisk er et mildt ord.

Resten av de originale Graceland-bandet entrer scenen, og bare det å få se og høre Bakhiti Kumalo på bass er verdt hele billetten alene. Krydrer man det med Ray Phiri og hans legendariske fotarbeide så kan man ikke be om en bedre kveld noen sinne noe sted.

Så kommer det… alle godlåtene fra Verdens Beste Album. «I Know What I Know». «The Boy In The Bubble», «Crazy Love vol. II», og «Gumboots». Gracelandsettet er kuttet litt kortere da Hugh Masakela ikke er med i kveld, uten at jeg har fått med meg hvorfor. Låtene «hans» er fjernet fra settet, noe som også er årsaken til at konserten klokket inn på under 3:30.

Paul Simon stopper litt opp for å minnes Miriam Makeba, som var så viktig på platen og turneen – men som dessverre er gått bort. Som en slags erstatter så har de hentet inn Thandiswa Mazwai som kommer inn på scenen som et fyrverkeri og virkelig tenner dansefoten hos publikum. Maken til fantastisk stemme!

Og så kommer kveldens høydepunkt. Det mest vidunderlig vakre øyeblikk på en Bergensk konsertscene noen sinne. Paul Simon og Thandiswa Mazawi gjør en versjon av «Under African Skies» som gjør at vi for en stakket stund forflyttes til en særdeles vennlig braai et sted i Sør Afrika, omgitt av vennlige mennesker som danser og synger – mens vi kjenner de varme og krydrete luktene av Sør Afrika og hører lydene fra naturen rundt. Igjen… magisk er ikke et dekkende ord!

Noe av det som imponerer meg mest er at disse låtene fortsatt er så aktuelle og gyldige, 25 år etter at de ble laget under så vanskelige omstendigheter. Og ikke minst det at låtene har utviklet seg. Det er ingen planking for at alt skal låte som på platen, låtene har levd sitt eget liv i 25 år og har funnet sitt eget lydbilde og utviklet seg til perfekte gullkorn som er som små evige tidskapsler. Fantastisk. Helt fantastisk.

«Graceland» er nok et høydepunkt, verdens beste låt fra verdens beste album. Allsangen tar av på «You Can Call Me Al» før magien med ett røskes vekk fra under beina våre, og vi er tilbake i Paul Simons gigantiske hitliste. Han gjør et par Simon & Garfunkelnumre han strengt tatt kunne spart seg, de blir intet annet enn fotnote sammenlignet med det gnistrende showet vi nettopp har sett. Og når vi da snakker om låter som «Sounds of Silence» og «The Boxer» så sier det egentlig alt. Men de låtene funker best med Simon & Garfunkel, og er et reint publikumsfrieri som virkelig er overflødig.

Vi får en glitrende «Late In The Evening» og trolig den ultimate versjon av «Still Crazy After All These Years»  som avslutning på Europatureen før bandet takker pent for seg og går hjem.

Related Posts with Thumbnails

Lik oss på Facebook, så unngår du å gå glipp av oppdateringer fra Dust of Daylight.

Og del gjerne dette med noen du føler fortjener det:

Stikkord:


Comment on this Article:







Finn oss på sosiale medier



Dust of Daylight på Facebook

Let i arkivet

  • 2015 (24)
  • 2014 (223)
  • 2013 (323)
  • 2012 (154)
  • 2011 (342)
  • 2010 (204)

The Monthly Iceberg




Vår gode venn Howard Iceberg presenterer hver måned bakgrunnen for en av sine låter.

Ønsker du omtale?


Send en mail til review@musikkbloggen.no

Please email us at the above adress, for review consideration.

 

Translate:

Møt forfatterne:

Rune Letrud

Jeg mener at livet er for kort til å høre på dårlig musikk. Og vil heller anbefale GOD musikk, og har som mål å anmelde musikk jeg LIKER, istedenfor å skrive slakteanmeldelser for å få ut innestengt aggresjon over egen utilstrekkelighet.

Noenlunde fast plass på spillelista:
Elvis, Bob Dylan, Neil Young, Reckless Kelly, The Rainmakers, American Aquarium, Sons of Bill, Lars Winnerbäck, Tom Petty, Todd Snider, Son Volt, Ryan Adams, Drive-By Truckers...

Topp 3 på spillelista:
Bob Dylan, Elvis, Lars Winnerbäck. Faller alltid tilbake på ... Les hele profilen

Har du lest denne?

4. juli, 2011

Shooter Jennings – 4th Of July Shooter Jennings – 4th Of July

I dag gratulerer vi Sambandsstatene med fødselsdagen, og feirer med en av mine favorittlåter: «4th Of July» med Shooter Jennings. Rock’n'roll, country, americana, pene damer og pedalsteel på en gang.

Les arkivet fra No Deal Music

No Deal Music og Musikkbloggen er som kjent samlet under navnet Dust of Daylight. Arkivet til Musikkbloggen finner man her, men No Deal Music har et rikt arkiv det er verdt å lese seg gjennom. Klikk bildet over for å finne No Deal Musics arkiv.

Anbefalte artikler

Årets album 2014

2014Header_small

2014 nærmer seg slutten, og tradisjonen tro har redaksjonsmedlemmene alvorsstemt levert inn sine topp10-lister til Redaktør Eiesland, som med sitt skjema har funnet ut hvilke plater Dust of Daylight stiller sin samlede pondus bak som «Årets aller beste album».
Årets største overraskelse er vel det totale fraværet av norske album på …

DoD Sessions: Mary Gauthier

DoD-Sessions-Mary-Gauthier

Vi har hatt besøk av Mary Gauthier i vår videoserie «Dust of Daylight Sessions». Her inviterer vi musikere vi setter pris på til å spille noen låter de selv ønsker å dele med våre lesere.
Mary er aktuell med platen Trouble and Love, som vi anmeldte i sommer. De to låtene hun …

Bendik Brænne – Do You Know Who I Think I Am

bendik2014

Basert på albumcoveret er det svært mye som taler for at fotografen, artisten og plateselskapet med fullt overlegg har gjort det som står i deres makt for å skape et bilde av Bendik Brænne som en annerledes cowboy. En som går på egne stier og veier og som gjerne bytter …

Mark Erelli – Milltowns

Mark Erelli Milltowns

Bill Morrissey døde 23. juli 2011, i et motellrom i Dalton, Georgia. Han var 59 år gammel. Hans død traff oss som kjente musikken hans hardt, men resten av verden var nok mer opptatt med å sørge over Amy Winehouse, som døde samme dagen. Født og oppvokst i Hartford, Connecticut. …

The David Mayfield Parade – Strangers

David-Mayfield--Strangers-album-cover_large

David Mayfields forrige plate Good Man Down traff meg som en kanonkule i mellomgulvet, da Redaktør Eiesland introduserte meg for mannen i fjor. Platen havnet på 4.plass på min liste over Årets Album, var platen jeg spilte mest det året, og blir fortsatt trukket frem med jevne mellomrom. Til tross for …

Reigning Sound – Shattered

Reigning Sound Shattered

Greg Cartwright er tilbake! Vel, han har aldri vært borte i og med at han siden 2009 har jobbet tett med den tøffe soul-popdama Mary Weiss fra The Shangri-Las, samt spilt inn den herlige skiva «Strychnine Dandelion» sammen med Coco Hames fra The Ettes under navnet The Parting Gifts. I …

Evig Din For Alltid – Åtte minutter fra solen

Evig Din For Alltid Åtte minutter

Evig Din For Alltid. Det er helt greit det altså. At de vil være her for alltid. Bare for meg. For der debutplaten var ujevn og tydelig preget av et litt impulsivt prosjekt fra en gammel kompisgjeng, så har spilleglede, kameratskap og jevnlige spillejobber ført til at plate nummer to …

Otis Gibbs – Souvenirs Of A Misspent Youth

OtisGibbs_Souvenirs

Det er godt og vel to år siden vi hørte fra Otis Gibbs, og da var det med den røffe og dypt personlige plata «Harder Than Hammered Hell». Nå er endelig Otis tilbake med et nytt album og det er tydelig at han har brukt de siste to årene godt …

Caleb Caudle – Paint Another Layer On My Heart

Caleb Caudle (Album Art)

Hvor mange ganger må jeg si navnet Caleb Caudle før noen reagerer? I fire år har jeg sagt at denne mannen er en av de mest talentfulle låtskrivere og artister jeg har kommet over i min tid som musikkblogger. Kanskje er han også den mest hardtarbeidende? I etterkant av ekstremt …

Jens Andersson Band – Springa Ut (EP)

Jens Andersson -Springa ut

Kjære venner, ta godt i mot Jens Andersson Band når de nå platedebuterer med EPen Springa Ut. Vi har skrevet om dem før i forbindelse med single- og videolansering, men nå er det på tide med en skikkelig introduksjon i forbindelse med dagens platedebut.
Jens Andersson er den svenske ingeniøren som …