Home » Americana » Currently Reading:

Robert Smith-Hald – Thou Mayest

juni 1, 2012 Americana 1 Comment

Robert Smith-Hald er klar med oppfølgeren til den kritikerroste og riktig så gode platen «Innocence Said», og han innfrir så til de grader med «Thou Mayest». Fullspekket med gode tekster, glitrende melodier og en tilstedeværelse som forlater deg med både gåsehud og hjerteklapp i ren begeistring.

Jeg har ingen problemer med å utrope denne til årets foreløpig beste norske plate, og garanterer samtidig en plate som kommer til å havne høyt høyt HØYT på listene over årets beste utgivelser når alt skal oppsummeres mot slutten året. Jeg ser ikke helt hva som skal klare å fravriste denne platen plassen. En ting er at jeg er blitt veldig glad i platen de siste månedene, men jeg blir heller ikke lei den – og spiller den i gjennomsnitt et par ganger hver uke – noe jeg har gjort siden i fjor høst. Vi snakker altså om en sjelden stayer i min kraftig roterende platebunke.

Første gang jeg hørte platen så var det en litt hemmelighetsfull men tilsvarende stolt produsent som ga meg en sniklytt. Platen var fortsatt bare en råmiks, men det var ganske tydelig at vi her snakket om noe som virkelig vil finne sitt publikum. Og jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg må ha hørt denne platen tett opp mot 100 ganger siden jeg for første gang fikk kloa på godbiten.

Smith-Hald skriver låter og tekster som det er få andre forunt, han er snarlik Elvis og han synger jo som en blanding mellom Tom Petty og Bob Dylan. Og plutselig høres han ut som Johnny Cash og Paul Simon på en gang. Det en inderlighet tilstede som du sjelden hører, og i hvertfall ikke blant vokalister her i Norge.

Kombinasjonen gjør at Smith-Hald må ha noe i nærheten av den perfekte stemmen for en singer/songwriter. Men samtidig funker han både når bandet bak trøkker til med en skikkelig rockelåt, eller legger seg tett opp til en sigøynerinspirert countrygroove. Det er godt med grunnfjell bak stemmen til Smith-Hald – noe alle som så NRK dokumentaren Underveis om hans oppvekst har fått med seg. Han har opplevd litt mer enn mange av oss andre, og bruker livserfaringen sin for alt det er verdt i musikken sin. Noe som gjør at han fremstår som ekte og vi uten problem aksepterer tekster som dette fra «Poisonous Tree» – som gjerne ville virket platt og påtatt hvis det kom fra noen med mindre troverdighet:

«I don’t want anybody close to me.
I don’t need anybody so close to me.
I don’t want anybody, so just leave me be.
I don’t need anybody so close to me.» 

Første gang jeg så Robert live så gjorde han en oppvarmingsjobb for ORBO & The Longshots. Jeg hadde aldri hørt om fyren før, men Orbo hadde garantert meg på forhånd at dette var gode greier. En mann med antydning til en Elvis-look med en Dylan-stemme inntok scenen med mørke solbriller og blåste gåsehud over hele forsamlingen. Og samarbeidet med ORBO har fortsatt, til den grad at ORBO fikk jobben med å produsere oppfølgeren til «Innocence Said».

Robert Smith-Hald og produsent Berg-Olsen (ORBO) tok turen til Nashville for å spille inn denne platen, og det å få en total avstand til alt – kombinert med folkene de samlet for å gjøre innspillingen har ført med seg det som har blitt «Thou Mayest». Her får vi som sagt rock, country, bluegrass, sigøynerfeler og fantastiske kordamer som leverer en soul-trøkk du ikke finner maken til utenfor de amerikanske sørstatene. Kanskje den største styrken til denne platen er det at den er så variert, samtidig som den har en rød tråd og et tydelig fokus som gjør at den aldri blir kjedelig.

De fikk hjelp av en lang rekke fantastiske musikere i studioet hos Erick Jaskowiak, blant annet vår gamle kjenning Fats Kaplin. Og ikke minst Reese Wynans fra Stevie Ray Vaughans Double Trouble.

En låt som «Tumblin’ Into You» hadde ikke gjort seg bort på Traveling Wilburys «Volume 1″, og det sier vel egentlig alt om nivået på låtene og på platen.  Den er nok en av mine tre største favoritter på platen. Og hadde det eksistert litt rettferdighet i verden (noe vi vet er sterk mangelvare), så hadde denne låten allerede vært årets sommerhit.

Tittelsporet «Thou Mayest» er en låt som starter som en nydelig liten ballade, som bare vokser seg gigantisk via et orgel som bare stadig finner nye høyder. Han høres ut som en blanding av en ung Johnny Cash og en moden Elvis. Låten drives hele tiden fremover av orgelet og vokalen som har et unikt samspill – og tangentmaestro Wynans uttalte etterpå at åpningslinjen på «Thou Mayest» var det beste han hadde hørt.

«There’s a black wind blowin’,
and it’s haunting you so bad.
There’s a smooth stream flowing,
and the stars have lost the clutch they once had.»

«Dead Dogs» er låten som ORBO kunne hatt i sitt reportoir, og er en saftig rocker som virkelig krever oppmerksomhet. Koringen er intet mindre enn monumental. Stemmene til Robert og de to kordamene fungerer sammen på en helt utsøkt måte, og løfter virkelig denne låten.

Og så har vi «When You’re Gone». For en låt. FOR en tekst. For en duett. For en opplevelse. Gåsehuden stod rett ut første gang jeg hørte låten, og gjør det fortsatt ved hver gjennomspilling. Robert omtaler dette som den ultimate break-up sang, og jeg kan være tilbøyelig til å være enig. Lisa Torres leverer den perfekte kvinnelige motvekten til Robert, og fungerer som den andre delen av en samtale som virkelig tar et oppgjør med et stygt brudd.

«Forever young, forever blue.
Forever lonely, when I see you.
Young at heart, and though the too
Forever happy, when I’m without you.»

Før jeg avslutter må jeg nevne «Wait For Me», en nydelig ballade der Robert tar kassegitaren til hjelp, og lar stemmen demonstrere den inderligheten han virkelig kan by på – i en sak som mest av alt minner meg om Don McLeans mesterverk «Vincent».

Platen kan du kjøpe på MP3 hos Platekompaniet  eller på CD hos CDON.com

Releaseparty på Herr Nilsen i Oslo i dag, og på Garage i Bergen neste fredag.

Hør «Tumblin’ Into You»:

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

Related Posts with Thumbnails

Stikkord: , , , ,


Currently there is "1 comment" on this Article:

  1. [...] Smith-Hald ga ut den aldeles glitrende platen «Thou Mayest» i starten av juni, og nå er videoen til singelen «Tumblin’ Into You» [...]

Comment on this Article:







Sosialisér med Musikkbloggen

Dust of Daylight på Facebook

Abonnér på vårt RSS Feed

Abonnér på Musikkbloggen

Let i arkivet

  • 2014 (212)
  • 2013 (323)
  • 2012 (154)
  • 2011 (342)
  • 2010 (204)

The Monthly Iceberg




Vår gode venn Howard Iceberg presenterer hver måned bakgrunnen for en av sine låter.

Heng med Dr. Philmar




Ta turen inn i Dr. Philmars lett forstyrrede verden, la deg forføre av hans stemningsfulle fortellinger og misforståtte lykke.

Ønsker du omtale?

Send en mail til rune@musikkbloggen.no
eller bruk ReviewShine:

Translate:

DutchEnglishFrenchSpanish

Møt forfatterne:

Rune Letrud

Jeg mener at livet er for kort til å høre på dårlig musikk. Og vil heller anbefale GOD musikk, og har som mål å anmelde musikk jeg LIKER, istedenfor å skrive slakteanmeldelser for å få ut innestengt aggresjon over egen utilstrekkelighet.

Noenlunde fast plass på spillelista:
Elvis, Bob Dylan, Neil Young, Reckless Kelly, The Rainmakers, American Aquarium, Sons of Bill, Lars Winnerbäck, Tom Petty, Todd Snider, Son Volt, Ryan Adams, Drive-By Truckers...

Topp 3 på spillelista:
Bob Dylan, Elvis, Lars Winnerbäck. Faller alltid tilbake på ... Les hele profilen

Har du lest denne?

13. januar, 2011

Tom Petty & The Heartbreakers – Don’t Pull Me Over Tom Petty & The Heartbreakers – Don’t Pull Me Over

Flett ny musikkvideo fra Tom Petty & The Heartbreakers, til låten «Don’t Pull Me Over» fra platen «Mojo».

Les arkivet fra No Deal Music

No Deal Music og Musikkbloggen er som kjent samlet under navnet Dust of Daylight. Arkivet til Musikkbloggen finner man her, men No Deal Music har et rikt arkiv det er verdt å lese seg gjennom. Klikk bildet over for å finne No Deal Musics arkiv.

Anbefalte artikler

Anbefalte album 1.halvår 2014

frontpage

Sommerferien har så smått begynt å banke på døren for de aller fleste av oss. Her i Dust of Daylight-redaksjonen tar begge redaktørene sommerferie fra og med i dag og det vil si at i de tre neste ukene kun blir oppdateringer fra vårt rikholdige arkiv på Facebook-siden og på …

Mathias Lilja – Mathias Lilja

mathias_lilja_cover_art

17.januar fikk jeg en link til rootsy.bandcamp.com fra en kjenning i Tromsø. Han er en ikke ukjent rock’n’roll-dealer fra «9000 Byen» som bruker å være finkalibrert når det kommer til hva jeg setter pris på av musikk. Jeg klikket på lenken, og det som suste inn i skallen var lekre …

Parker Millsap – Parker Millsap

Parker MIllsap

Stemmen som synger på platen Parker Millsap tilhører den knapt tjue år gamle artisten Parker Millsap fra den knøttlille byen Purcell i Oklahoma. Det å bære med seg en særpreget og solid vokal ut i artistlivet er på ingen måter noe minus og det er hele tiden blitt viktigere for artister å …

The Far West – Any Day Now

The Far West - Any Day Now

Sterkt forenklet kan man kalle et suksessfullt bands karriere for en tre-trinns rakett. Først blir de fulgt av venner, bekjente og bygger seg en lokal following. Så kommer vi musikkbloggere, lokalaviser og en økende gruppe fans diltende etter etterhvert som de spiller konserter utenfor lokalområdet sitt. Til sist oppdages de …

Robert Ellis – The Lights From The Chemical Plant

Robert Ellis Lights from the chemical plant

Robert Ellis er et av de sikreste kortene å nevne hvis du blir spurt om hvilke artister som kommer til å prege singer/songwriter, country og americana scenen de neste tiårene. Willie og Merle kan ikke leve for all framtid og da er det heldigvis betryggende å kunne presentere Robert Ellis …

Drew Kennedy – Wide Listener

Drew Kennedy - Wide Listener

Drew Kennedy er klar med Wide Listener, oppfølgeren til det utsøkte konseptalbumet Fresh Water In The Salton Sea fra 2011. Og jeg tror enektl og greit konseptet til Kennedy denne gangen rett og slett er å skrive enda bedre låter enn han har gjort tidligere. For den Kickstarterfinansierte Wide Listener har blitt en skinnende …

The David Mayfield Parade – Good Man Down

original-dmpcover

Når man kommer over en soleklar kandidat til årets album blir jeg i første omgang helt stille, jeg har ikke lyst til å dele det jeg hører med noen, bare være for meg selv litt til i den hemmelige verdenen som bare finnes mellom meg og musikken. Etter å ha spilt …

Son Volt – Honky Tonk

Son-Volt-Honky-Tonk

«Do Honky Tonk angels still walk this ground ?» spør Jay Farrar i låten «Seawall». Etter å ha levd med «Honky Tonk» på øret i en ukes tid, så er svaret et definitivt og rungende «JA!» Fra de to felene til Justin Branum og Gary Hunt tar oss inn i …

Skyline Drive – Topanga Ranch Motel

Skyline Drive - Topanga

Endelig er den her, Skyline Drives første skikkelige album. Jeg har gledet meg til denne platen helt siden jeg anmeldte den utsøkte EPen «Skyline Drive» i fjor sommer. «Topanga Ranch Motel» er høyt oppe på min liste når året skal oppsummeres, for her er absolutt alt jeg liker og verdsetter …

Todd Snider – Tales From Moondawg’s Tavern

ToddSnider 6

Verdens beste bootleg!